Detailed Information on Publication Record
2020
Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text
GRÁF, TomášBasic information
Original name
Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text
Name in Czech
Imerzivní média (sférická projekce): Distanční studijní text
Name (in English)
Immersive media (spherical projection)
Authors
GRÁF, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Opava, 44 pp. 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učebnice
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/47813059:19240/20:A0000657
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Imerzivní médium; multivizuální projekce; sférická projekce; stereoskopická projekce; rozšířená realita; virtuální realita; planetárium; fulldome; digitální projekce stereoskopie; aktivní brýle; pasivní brýle; stereoskopická sférická projekce
Keywords in English
Immersive medium; multivisual projection; spherical projection; stereoscopic projection; augmented reality; virtual reality; planetarium; fulldome; digital stereoscopy projection; active glasses; passive glasses; stereoscopic spherical projection
Změněno: 13/1/2021 17:57, RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
V originále
Studijní text definuje pojem imerzivní média a uvádí přehled jednotlivých typů, které souvisejí také s postupným vývojem technologií a nových médií. Je představen téměř stoletý vývoj technologií sférické projekce od prvního projekčního planetária až po zcela digitální stereoskopickou sférickou projekci (na hemisféru nebo na celou sféru). Je zmíněno možné tematické a žánrové zaměření pořadů pro sférickou projekci a také její vhodné využití ke komunikaci vědy. Část věnovaná stereoskopii popisuje princip prostorového vidění a způsoby, jak je možné vytvořit vizuální iluzi trojrozměrného prostoru z dvourozměrných obrazových předloh. Stereoskopie se dělí na aktivní a pasivní, tedy jsou popsány existující technická řešení obou těchto skupin. V další části se text věnuje variantám stereoskopické projekce na rovnou projekční plochu a na hemisféru. Krátce je diskutována volba vhodného a atraktivního obsahu stereoskopické projekce a edukační přínos pro diváky.
In English
The study text defines the concept of immersive media and provides an overview of individual types, which are also related to the gradual development of technologies and new media. It presents almost a century of development of spherical projection technologies from the first projection planetarium to a fully digital stereoscopic spherical projection (on the hemisphere or on the whole sphere). The possible thematic and genre focus of programs for spherical projection is mentioned, as well as its appropriate use for science communication. The section on stereoscopy describes the principle of spatial vision and ways to create a visual illusion of three-dimensional space from two-dimensional images. Stereoscopy is divided into active and passive, so the existing technical solutions of both of these groups are described. In the next part, the text deals with variants of stereoscopic projection on a flat projection surface and on the hemisphere. The choice of suitable and attractive content of stereoscopic projection and the educational benefit for the audience are briefly discussed.