Detailed Information on Publication Record
2018
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
KNAPÍK, Jiří and Martin FRANCBasic information
Original name
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
Name in Czech
Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970
Name (in English)
Between a pioneer scarf and a moped. Children, Youth and Socialism in the Czech Lands 1948–1970
Authors
KNAPÍK, Jiří and Martin FRANC
Edition
1. vyd. Praha, 727 pp. Edice Šťastné zítřky, sv. 30, 2018
Publisher
Academia
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-200-2890-7
Keywords (in Czech)
děti; mládež; socialismus
Keywords in English
Children; Youth; Socialism
Links
GA15-03538S, research and development project.
Změněno: 10/11/2020 12:57, prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.
V originále
Předmětem výzkumu jsou děti ve věku povinné školní docházky (6 až 15 let) a dospívající mládež (před dosažením plnoletosti do 18 let) v českých zemích. Časové vymezení 1948–1970 reflektuje zásadní změny ve struktuře dětských organizací v Československu a proměny školské politiky. Na rozdíl od vysokoškolského studentstva česká historiografie zcela postrádá komplexní výzkum mladší generace; kniha nahlíží na děti a mládež hlavně v těchto rámcích: mladá generace mezi rodinou a státem, mimoškolní výchova a volný čas, mediální krajina, sociální péče a ochrana dětí a mládeže, využívání motivu mládí a dětství režimem. Výzkum je ukotven v konceptu kulturních a sociálních dějin.
In English
The subject matter of this research deals with children at the age of compulsory school attendance (6 to 15 years) and teenagers (under 18) in the Czech lands. The time range of 1948-1970 represents a time of fundamental changes in the structure of children’s organisations in Czechoslovakia and changes in educational policy. Unlike for university students, Czech historiography completely lacks any comprehensive research of the younger generation; this book shows to examine children and youth mainly in the following framework: the young generation between the family and the State, extracurricular education and leisure time, media environment, social care and protection of children and youth, and use of the motif of youth and childhood by the regime. The research is anchored in the concept of cultural and social history.