RYKALOVÁ, Gabriela. In jedem vollen Glase Wein… Emotionen und persuasive Mittel in der Sprache über den Wein und um den Wein herum. (In every full glass of wine ... emotions and persuasive means in the language about and around the wine.). Linguistische Treffen in Wroclaw. Wroclaw, 2020, vol. 2020, No 17, p. 249-260. ISSN 2084-3062. Available from: https://dx.doi.org/10.23817/lingtreff.17-20.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name In jedem vollen Glase Wein… Emotionen und persuasive Mittel in der Sprache über den Wein und um den Wein herum.
Name in Czech V každé plné sklenici vína… Emoce a prsvasivní prostředky jazyka o víně
Name (in English) In every full glass of wine ... emotions and persuasive means in the language about and around the wine.
Authors RYKALOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2020, 2084-3062.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19240/20:A0000697
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Doi http://dx.doi.org/10.23817/lingtreff.17-20
Keywords (in Czech) emoce; jazyk znalců vína; odborná oblast; styl
Keywords in English Emotion; Language of wine; Language of wine connoisseurs; Professional field; Style
Tags SGS, ÚCJ
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D., učo 49059. Changed: 20/4/2021 07:29.
Abstract
Emotionen werden mittels Sprache, Gestik, Mimik, Bild, Kombinationen von Farben, und Musik ausgedrückt. Emotionale Bedeutungsaspekte finden wir sowohl unter grammatischen als auch unter lexikalischen Stilelementen, sie sind sehr oft in sprachlichen Bildern präsent. Im Beitrag soll gezeigt werden, wie emotiv sich Weinkenner, Degustatoren und Weinhändler zum Thema Wein äußern und welche sprachlichen Mittel bei Weinbeschreibungen verwendet werden um die Sinnesempfindungen durch Wörter ausdrücken zu können und/oder den Käufer von der Qualität dieses Getränks zu überzeugen.
Abstract (in Czech)
Emoce jsou vyjadřovány prostřednictvím jazyka, gest, výrazů obličeje, obrázků, kombinací barev a hudby. Emocionální významové aspekty lze nalézt v gramatických i lexikálních stylových prvcích; jsou velmi často přítomny v jazykových obrazech. Cílem článku je ukázat, jak emocionálně se znalci vína, degustátoři a obchodníci s vínem vyjadřují k tématu vína a jaké jazykové prostředky se používají v popisech vína k vyjádření vjemů slovy nebo k přesvědčení kupujícího o kvalitě tohoto nápoje.
Abstract (in English)
Emotions are expressed through language, gestures, facial expressions, pictures, color combinations and music. Emotional aspects of meaning can be found in grammatical and lexical stylistic elements; they are very often present in language images. The aim of the article is to show how emotionally, wine connoisseurs, tasters and wine merchants express themselves on the topic of wine and what language means are used in wine descriptions to express perceptions in words or to convince the buyer of the quality of this drink.
PrintDisplayed: 5/5/2024 04:14