RYKALOVÁ, Gabriela. Standard und Standardvarietäten in Lehrbüchern für DaF. (Standard language and its variations in textbooks for German as a foreign language). In Hagemann, Jörg / Klein, Wolf Peter / Staffeldt, Sven. Pragmatischer Standard. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2013, p. 305-316. ISBN 978-3-86057-118-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Standard und Standardvarietäten in Lehrbüchern für DaF.
Name in Czech Standard a jazykové variety v učebnicích pro němčinu jako cizí jazyk.
Name (in English) Standard language and its variations in textbooks for German as a foreign language
Authors RYKALOVÁ, Gabriela.
Edition Tübingen, Pragmatischer Standard, p. 305-316, 12 pp. 2013.
Publisher Stauffenburg Verlag
Other information
Original language German
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60201 General language studies
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN 978-3-86057-118-7
Keywords (in Czech) učebnice; jazyková norma; jazyková varieta; němčina jako cizí jazyk; výuka cizích jazyků
Keywords in English textbook; language norm; language variety; German as a foreign language; foreign language; education
Tags ÚCJ
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D., učo 49059. Changed: 13/1/2021 16:12.
Abstract
Das Lehrwerk ist ein wichtiger Begleiter eines Fremdsprachenunterrichts. Der Beitag sucht die Antwort auf die Fragen, welches Deutsch, im Hinblick auf die Existenz von verschiedenen Sprachvarietäten, in Lehrbüchern für DaF präsentiert wird und ob die Lehrbücher anders gestaltet werden sollten. Eingegangen wird auch auf die Diskrepanz zwischen der Norm und dem Sprachgebrauch im Alltag.
Abstract (in Czech)
Učebnice je důležitou pomůckou při výuce cizího jazyka. Příspěvek hledá odpověď na otázku, jaká němčina, s ohledem na existenci různých jazykových variet, je v učebnicích pro výuku němčiny jako cizího jazyka prezentována a jestli by učebnice měly být koncipovány jinak. Diskutována je také diskrepance mezi normou a skutečným užitím jazyka v běžné komunikaci.
Abstract (in English)
A textbook is an important tool in foreign language education. The paper is searching for an answer to the question what variety of the German language is presented in the textbooks for German as a foreign language and if these textbooks should be changed. What is also discussed is the discrepancy between the norm and the actual language use in everyday communication.
PrintDisplayed: 5/5/2024 01:06