NÁLEPOVÁ, Jana. Landeskunde und Errinerungsorte in zwei Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache (Cultural Studies and emotions in two tetxtbooks for German as a foreign language). Linguistische Treffen in Wroclaw. Wroclaw, 2020, vol. 2020, No 17, p. 199-210. ISSN 2084-3062. Available from: https://dx.doi.org/10.23817/lingtreff.17-16.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Landeskunde und Errinerungsorte in zwei Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache
Name in Czech Reálie a paměti národa ve dvou učebnicích němčiny jako cizího jazyka
Name (in English) Cultural Studies and emotions in two tetxtbooks for German as a foreign language
Authors NÁLEPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2020, 2084-3062.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/47813059:19240/20:A0000737
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Doi http://dx.doi.org/10.23817/lingtreff.17-16
Keywords (in Czech) reálie; kultura; paměť národa
Keywords in English cultural studies; pattern of interpretation; memory space
Tags ÚCJ
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Nálepová, Ph.D., učo 48913. Changed: 8/3/2021 13:22.
Abstract
Sprachenlernen geht über das Memorieren bloß rationaler Daten hinaus, und Sprachen lehren heißt u. a., den Lernenden landeskundliche und kulturelle Informationen zu vermitteln. Landeskunde kann ganz unterschiedliche Schwerpunkte setzen. Eine Möglichkeit der kulturwissenschaftlichen Landeskunde ist der Ansatz der Erinnerungsorte. Was die Ziele dieses Ansatzes sind und ob und wie er in einigen Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache präsentiert wird, ist das Thema dieses Beitrags.
Abstract (in Czech)
Vyučujeme-li cizí jazyk, neznamená to pouze učit fakta a jazyk, ale také zprostředkovat učícím se informace o zemích a kultuře zemí cílového jazyka, tedy reálie. Ale co má být obsahem těchto reálií, na to se názory mění. Jednou z možností jak přiblížit zájemcům dané země a jejich obyvatele je metoda, která se nazývá paměť národa. Co je cílem této metody a jak je prezentována v učebnicích německého jazyka je tématem příspěvku.
Abstract (in English)
Learning languages is connected with emotions and learning languages also includes regional and cultural studies. Regional studies can put emphasis on various issues. One option of the cultural regional studies is the implementation of memory spaces. Thus, the present paper deals with the aims of such implementation as well as with the question if and how is it presented in textbooks of German as a foreign language.
PrintDisplayed: 2/5/2024 16:01