DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením (Perceptual-Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 1, p. 41-53. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením
Name in Czech Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením
Name (in English) Perceptual-Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities
Authors DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/21:A0000271
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech) přehledová studie; percepčně-motorické schopnosti; lehké mentální postižení; děti; žáci
Keywords in English literature review; perceptual motor skills; mild intellectual disability; children; pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 22/1/2024 21:58.
Abstract
Přehledová studie analyzuje osm odborných statí, jež se soustředí na problematiku percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením. U dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se objevují deficity v percepčně-motorických schopnostech. Deficity adaptivních a intelektových schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením mohou být výraznější (především kvůli jejich konceptuálním a abstraktním důvodům) než jejich relativní deficity percepčně-motorických schopností. Posílení percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se stává cílem intenzivních školních intervencí coby prostředku ke zmírnění problémů v adaptivním působení.
Abstract (in English)
The literature review analyzes eight specialized papers, which are focused on issues of perceptual motor skills in children and pupils with mild intellectual disabilities. Children and pupils with mild intellectual disabilities have deficits in perceptual motor skills. The deficits of adaptive and intellectual skills of children and pupils with mild intellectual disabilities may be more pronounced (mainly because of their conceptual and abstract reasons) than their relative deficits of perceptual motor skills. Strengthening the perceptual motor skills of children and pupils with mild intellectual disabilities becomes the target of intensive school interventions as a means of alleviating problems in adaptive functioning.
PrintDisplayed: 16/5/2024 16:32