J
2021
Přístup učitelů české základní školy k rozvoji zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením
DOSTALOVÁ, Eva, Lucie LOOSOVÁ a Jan VIKTORIN
Základní údaje
Originální název
Přístup učitelů české základní školy k rozvoji zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením
Název česky
Přístup učitelů české základní školy k rozvoji zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením
Název anglicky
Czech Primary School Teachers’ Attitudes towards Development of Visual and Auditory Perception of Pupils with Mild Intellectual Disabilities
Autoři
DOSTALOVÁ, Eva (203 Česká republika), Lucie LOOSOVÁ (203 Česká republika) a Jan VIKTORIN (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/47813059:19510/21:A0000273
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
lehké mentální postižení; žáci; rozvoj; percepčně-motorické funkce; učitelé; základní škola
Klíčová slova anglicky
mild intellectual disability; pupils; development; perceptual-motor functions; teachers; primary school
V originále
Hlavním cílem průzkumu bylo zjistit přístup učitelů k rozvoji zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením na škole hlavního vzdělávacího proudu v České republice. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle parciální, které měly zjistit, do jaké míry jsou pedagogové obeznámeni s důležitostí rozvoje zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením, jakými prostředky učitelé rozvíjí zrakovou a sluchovou percepci žáků s lehkým mentálním postižením a jakým způsobem pedagogové využívají domácí přípravu žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce. K dosažení cílů průzkumu byla využita kvalitativní metoda s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Průzkum ukázal, že pedagogové si uvědomují důležitost rozvoje percepčně-motorických funkcí žáků s lehkým mentálním postižením, ale míra proškolení v práci s žáky s lehkým mentálním postižením na běžných základních školách je malá. Pedagogům by se mělo dostávat více odborných rad týkajících se rozvoje percepčně-motorických funkcí, především od pracovníků poradenských pracovišť.
Anglicky
Main aim of the survey was to determine the approach of teachers to the development of visual and auditory perception of pupils with mild intellectual disabilities at the mainstream school in the Czech Republic. On the basis of the main aim, partial aims were set to determine to what extent teachers are aware of the importance of developing visual and auditory perception of pupils with mild intellectual disabilities, by what means teachers develop visual and auditory perception of pupils with mild intellectual disabilities and how teachers use pupils’ home preparation to develop visual and auditory perception. To achieve the aims of the survey the qualitative method with the technique of semi-structured interview was used.The survey has shown that educators are aware of the importance of developing perceptual-motor functions of pupils with mild intellectual disabilities, but the level of training in working with pupils with mild intellectual disabilities in mainstream primary schools is low. Educators should receive more expert advice on the development of perceptual-motor functions, especially from the staff of counseling centers.
Zobrazeno: 14. 11. 2024 07:16