2021
Učitelé versus inkluzivní vzdělávání
ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ a Yveta ODSTRČILÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Učitelé versus inkluzivní vzdělávání
Název anglicky
Teachers versus inclusive education
Autoři
ZEZULKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina JANKŮ (203 Česká republika, domácí) a Yveta ODSTRČILÍKOVÁ
Vydání
Opava, 136 s. 1. vydání, 2021
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19510/21:A0000311
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
ISBN
978-80-7510-444-1
Klíčová slova anglicky
pupil with special educational needs; child with impaired communication skills; pedagogical intervention; pedagogical diagnosis;direct support; support measures; individual educational needs;individualized approach; educational strategy;
Změněno: 1. 9. 2021 13:00, doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
V originále
Monografie je reflexí aktuálního stavu poskytování pedagogické intervence v základních školách žákům s obtížemi ve výuce a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci projektu Přímá a jasná podpora školské inkluze - otázka školy, rodiny, okolí (CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000239) realizovaného v letech 2016 - 2019, jsme se mj. zaměřili na formy přímé podpory a frekvenci uplatňování včasné pedagogické intervence. Monografie seznamuje s výsledky kvalitativní analýzy přístupů pedagogů s cílem kompenzovat mírné obtíže ve vzdělávání dětí a žáků. Pozornost je věnována analýze podmínek inkluzivního vzdělávání a vybraným otázkám souvisejícím s poskytováním pedagogické intervence. Při zpracování výsledků výzkumného šetření byla použita kvalitativní analýza dat zakotvené teorie, jejíž výsledky zobrazujeme jak slovním hodnocením, tak grafickým vyjádřením poměru výskytu daných jevů. Cílovou skupinou šetření byli pedagogové základních a mateřských škol a pracovníci školských poradenských zařízení Moravskoslezského a Zlínského regionu v České republice. Na základě interpretace zjištěných výsledků jsou v závěru kapitol formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
Anglicky
The monograph is a reflection on the current state of providing pedagogical intervention in primary schools for pupils with learning difficulties and pupils with special educational needs. Within the framework of the project Direct and clear support for school inclusion - the issue of school, family, environment (CZ.02.3.61/0.0/0.0/15_007/0000239) implemented in 2016 - 2019, we focused, among other things, on the forms of direct support and the frequency of early pedagogical intervention. The monograph presents the results of a qualitative analysis of teachers' approaches to compensate for mild difficulties in the education of children and pupils. Attention is paid to the analysis of the conditions of inclusive education and selected issues related to the provision of pedagogical intervention. Qualitative analysis of grounded theory data was used in processing the results of the research investigation, the results of which are shown both by verbal evaluation and graphical representation of the ratio of occurrence of the given phenomena. The target group of the survey were teachers of primary and kindergarten schools and staff of school counselling centres in the Moravian-Silesian and Zlín regions in the Czech Republic. Based on the interpretation of the results, recommendations for pedagogical practice are formulated at the end of the chapters.