ŠIMÁNKOVÁ, Petra a Dagmar MASTILIAKOVÁ. Postavení mentora v současné klinické praxi. FLORENCE pro všeobecné sestry a ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky. 2014, roč. 2014, 1-2, s. 15-20, 48 s. ISSN 1801-464X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postavení mentora v současné klinické praxi
Název anglicky The position of mentor in current clinical practice
Autoři ŠIMÁNKOVÁ, Petra (203 Česká republika) a Dagmar MASTILIAKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání FLORENCE pro všeobecné sestry a ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky, 2014, 1801-464X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30307 Nursing
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19510/14:A0000455
Organizační jednotka Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova anglicky mentor – practice – cooperation – student.
Změnil Změnila: Jana Tamfalová, učo 50913. Změněno: 30. 3. 2023 14:07.
Anotace
Práce mapuje současné podmínky a nejčastější překážky v plnění rolí mentorů při podpoře studentů v klinické praxi. Charakterizovány jsou rozdílné úhly pohledu na danou problematiku ze strany sester, které neprošly přípravou k plnění role mentora, a sester mentorek, které absolvovaly mentorský kurz. Soubor respondentů tvořilo 85 všeobecných sester připravených i nepřipravených na tuto roli. Průzkum probíhal u obou skupin sester formou dotazníků a byl realizován na vybraných odděleních Slezské nemocnice v Opavě, kde od roku 2006 probíhá výuka studentů v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství. Nejčastější překážkou v plnění role mentora je podle respondentek nedostatek mentorů na počet studentů v klinické praxi, což způsobuje přetěžování sester, které plní tuto roli. Dále respondentky uváděly problémy při koordinaci časového rozvrhu studenta a mentora. Jako obecný problém respondentky označily nedostatečnou prestiž mentora na klinických pracovištích vůbec a nepochopení role studenta těmi sestrami, které neprošly mentorským kurzem. Přestože role mentora je pro vzdělávání a profesní přípravu studentů klíčová, zjištěné informace prokazují, že na podmínkách pro plnění rolí mentorů je hodně co zlepšovat.
Anotace anglicky
This thesis focuses on the current conditions and most common obstacles in the role of mentors who support students in their clinical training. There are two different points of view characterized in the thesis – one of nurses who have not undergone mentor training and the other of those who have. The group of respondents consisted of 85 nurses. Some had been trained to assume the role of mentors, some had not. Both groups participated in a survey which was conducted in different departments of the Silesian Hospital in Opava. The hospital has been participating in student training for Bachelor’s Degree in Nursing since 2006. The survey showed that the most common obstacle in fulfilling the role of a mentor is an insufficient number of mentors per number of students in clinical training, resulting in the overloading of nurses assigned to be mentors. Another problem the respondents face is coordinating their schedules with those of the students. The occupation of a mentor in a clinical environment does not seem to have enough social prestige either; and additionally, nurses who have not been trained as mentors often do not show enough understanding for the students. The mentors’ role is vital for the education and professional training of the students; however, the information obtained through the survey proves that there is a lot of improvement needed in the conditions which help mentors to assume their role efficiently.
VytisknoutZobrazeno: 2. 5. 2024 19:16