ŠIMÁNKOVÁ, Petra and Dagmar MASTILIAKOVÁ. Postavení mentora v současné klinické praxi (The position of mentor in current clinical practice). FLORENCE pro všeobecné sestry a ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky. 2014, vol. 2014, 1-2, p. 15-20, 48 pp. ISSN 1801-464X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postavení mentora v současné klinické praxi
Name (in English) The position of mentor in current clinical practice
Authors ŠIMÁNKOVÁ, Petra (203 Czech Republic) and Dagmar MASTILIAKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition FLORENCE pro všeobecné sestry a ostatní nelékařské zdravotnické pracovníky, 2014, 1801-464X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30307 Nursing
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/14:A0000455
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords in English mentor – practice – cooperation – student.
Changed by Changed by: Jana Tamfalová, učo 50913. Changed: 30/3/2023 14:07.
Abstract
Práce mapuje současné podmínky a nejčastější překážky v plnění rolí mentorů při podpoře studentů v klinické praxi. Charakterizovány jsou rozdílné úhly pohledu na danou problematiku ze strany sester, které neprošly přípravou k plnění role mentora, a sester mentorek, které absolvovaly mentorský kurz. Soubor respondentů tvořilo 85 všeobecných sester připravených i nepřipravených na tuto roli. Průzkum probíhal u obou skupin sester formou dotazníků a byl realizován na vybraných odděleních Slezské nemocnice v Opavě, kde od roku 2006 probíhá výuka studentů v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství. Nejčastější překážkou v plnění role mentora je podle respondentek nedostatek mentorů na počet studentů v klinické praxi, což způsobuje přetěžování sester, které plní tuto roli. Dále respondentky uváděly problémy při koordinaci časového rozvrhu studenta a mentora. Jako obecný problém respondentky označily nedostatečnou prestiž mentora na klinických pracovištích vůbec a nepochopení role studenta těmi sestrami, které neprošly mentorským kurzem. Přestože role mentora je pro vzdělávání a profesní přípravu studentů klíčová, zjištěné informace prokazují, že na podmínkách pro plnění rolí mentorů je hodně co zlepšovat.
Abstract (in English)
This thesis focuses on the current conditions and most common obstacles in the role of mentors who support students in their clinical training. There are two different points of view characterized in the thesis – one of nurses who have not undergone mentor training and the other of those who have. The group of respondents consisted of 85 nurses. Some had been trained to assume the role of mentors, some had not. Both groups participated in a survey which was conducted in different departments of the Silesian Hospital in Opava. The hospital has been participating in student training for Bachelor’s Degree in Nursing since 2006. The survey showed that the most common obstacle in fulfilling the role of a mentor is an insufficient number of mentors per number of students in clinical training, resulting in the overloading of nurses assigned to be mentors. Another problem the respondents face is coordinating their schedules with those of the students. The occupation of a mentor in a clinical environment does not seem to have enough social prestige either; and additionally, nurses who have not been trained as mentors often do not show enough understanding for the students. The mentors’ role is vital for the education and professional training of the students; however, the information obtained through the survey proves that there is a lot of improvement needed in the conditions which help mentors to assume their role efficiently.
PrintDisplayed: 17/5/2024 11:37