ZAPLETAL, Miloš. Jak psát nové dějin moravské hudby 19. a 20. století? (How to write a new history of Moravian music of the 19th and 20th centuries?). In Výroční konference České společnosti pro hudební vědu 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak psát nové dějin moravské hudby 19. a 20. století?
Name (in English) How to write a new history of Moravian music of the 19th and 20th centuries?
Authors ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Výroční konference České společnosti pro hudební vědu 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/47813059:19240/21:A0000860
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords in English Moravian music; music history; methodology; musicology;
Tags ÚHV
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 52314. Changed: 4/12/2021 10:43.
Abstract
Letos uplynulo dvacet let od vydání knihy Jiřího Sehnala a Jiřího Vysloužila Dějiny hudby na Moravě, jež představuje – v kapitolách č. 4 až 10 – první a dosud jedinou syntetickou a přehledovou práci o dějinách moravské hudby 19. a 20. století (Vysloužil, autor kapitol 5–10, pojednal na sklonku života svůj díl práce ještě v samostatné knize Dvě stě let české hudby na Moravě). Povinností každé generace muzikologů je syntetizovat dosavadní poznatky jejich subdisciplíny nebo tematiky, kterou se zabývají, a toto výročí se tak stává vítanou možností zamyslet se nad přínosem zmíněné práce a okolnostmi jejího vzniku, a naznačit, jakými směry je nyní možné pracovat na přípravě nových dějin moravské hudby, co je již možné syntetizovat a co je ještě třeba prozkoumat, a především jaký teoretický přístup k pojmu „moravská hudba“ a z něj vyplývající metodu vůbec zvolit. Jako nosné východisko pro dějiny moravské hudby, které by překonaly národnostní, teritoriální nebo hudebně-imanentistický přístup, se jeví Kabeláčova metafora o „pupeční šňůře“, jež spojuje skladatele s lidovou hudbou. Co je to pupeční šňůra? Něco, co váže individuum na mateřský substrát, a zároveň kanál, kterým proudí živiny...
Abstract (in English)
Methodological reflection on how to approach the synthetical historiography of Moravian music.
PrintDisplayed: 2/5/2024 01:19