ŠIMÁNKOVÁ, Petra. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (Fundamentals of pedagogy and education in nursing). Opava: neuveden, 2021, 93 pp. Distanční text.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Name in Czech Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Name (in English) Fundamentals of pedagogy and education in nursing
Authors ŠIMÁNKOVÁ, Petra.
Edition Opava, 93 pp. Distanční text, 2021.
Publisher neuveden
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 30200 3.2 Clinical medicine
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech) Pedagogika- výchova- didaktika- učení –andragogika – gerontagogika – docilita - didaktické zásady – edukace – komunikace – sestra – edukant – edukátor - fáze edukačního procesu - ošetřovatelský proces
Keywords in English .Pedagogy- education- didactics- learning -andragogy - gerontagogy - gerontagogy - excellence - didactic principles - education - communication - nurse - educator - educator - stages of the educational process - nursing process
Changed by Changed by: Jana Tamfalová, učo 50913. Changed: 7/4/2022 08:46.
Abstract
Tento text plní funkci studijní opory pro předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Základem péče o pacienta/klienta, rodinu, komunitu či jednotlivce, je holistický přístup, který uplatňují odborníci z řad zdravotníků, sociálních pracovníků a ostatních profesionálů, kteří pečují o člověka ve zdraví i nemoci, podporují, udržují a navracejí zdraví. Aplikovaným oborem ošetřovatelství je Edukace v ošetřovatel-ství, která se zabývá výchovou, vzděláváním a učením pacientů, klien-tů, jednotlivců i komunitních skupin. Edukace se týká také zdravé po-pulace, osobní účasti každého jednotlivce na preventivním působení v péči o zdraví, jeho ochrany, podpory a udržování zdraví jak tělesného, tak duševního. Edukace, jeli efektivní a cílená může nejen ovlivnit hodnotový systém člověka edukovaného, může ale také vyvolat změny v oblasti znalostí, poznatků, postojů, dovedností a přinést posun v pře-svědčení a postojích člověka vzhledem ke svému zdraví a životu. Smyslem promyšlené a předem vhodně připravené edukace je získat potřebné zručnosti, podpořit pozitivní rozhodnutí, které člověk preferu-je ve zdraví nebo v nemoci. Tato studijní opora seznamuje studenty se základními pojmy, souvislostmi a vede čtenáře k osvojení si žádoucích znalostí, dovedností a kompetencí v oblasti edukační činnosti v rámci ošetřovatelského procesu.
Abstract (in English)
This text serves as a study guide for the course Foundations of Pedagogy and Education in Nursing. The foundation of patient/client, family, community, or individual care is a holistic approach applied by health care professionals, social workers, and other professionals who care for, support, maintain, and restore health in health and illness. The applied field of nursing is Education in Nursing, which deals with the education, training and teaching of patients, clients, individuals and community groups. Education is also concerned with healthy post-treatment, the personal participation of each individual in preventive health care, and the protection, promotion and maintenance of both physical and mental health. Education, if effective and targeted, can not only influence the value system of the person being educated, but can also bring about changes in knowledge, insights, attitudes, skills and bring about a shift in a person's re-convictions and attitudes towards his/her health and life. The purpose of a thoughtful and well-prepared education is to acquire the necessary skills, to support the positive choices one prefers to make in health or illness. This study guide introduces students to basic concepts, contexts, and guides readers to acquire the desired knowledge, skills, and competencies in the educational process of nursing. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
PrintDisplayed: 18/5/2024 19:24