2021
Vermittlung von berufsbezogenen Sprachkompetenzen in Lehrwerken für DaF
RYKALOVÁ, Gabriela a Jana NÁLEPOVÁZákladní údaje
Originální název
Vermittlung von berufsbezogenen Sprachkompetenzen in Lehrwerken für DaF
Název česky
Zprostředkování profesních jazykových dovedností v učebnicích pro němčinu jako cizí jazyk
Název anglicky
Presentation of professional language skills in textbooks of GFL (German as a foreign language)
Autoři
Vydání
1. vyd. Berlin, Fachlich – Digital – Regional: Perspektiven auf das Sprachenlehren und –lernen, od s. 109-125, 17 s. 2021
Nakladatel
Frank und Time
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-3-7329-0748-9
ISSN
Klíčová slova česky
Profesní jazykové dovednosti; profesní mluva; učebnice němčiny; němčina jako cizí jazyk
Klíčová slova anglicky
Professional language skills; professional language; German textbook; German as a foreign language
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2022 17:45, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Dank wachsenden internationalen Kontakten, der Kooperation im wissenschaftlichen, kulturellen und vor allem wirtschaftlichen Bereich und dank einer wachsenden Zahl an Schul-und Universitätspartnerschaften haben die Schüler und Studenten die Möglichkeit, ihr Praktikum in einem deutschsprachigen Land zu absolvieren oder sich um einen Ferienjob zu bewerben. Fremdsprachenkenntnisse gehören hier zur Schlüsselqualifikation. Neben dem Ziel kommunizieren zu können gewinnt in dem Fremdsprachenlernen das Ziel sich im beruflichen bzw. fachlichen Kontext zu verständigen an einer immer größeren Bedeutung. Im Mittelpunkt des Beitrags stehen die Fragen, wie berufsbezogene Sprachkompetenzen in Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache vermittelt und welche berufsbezogenen Themen in Lehrwerken DaF präsentiert werden.
Česky
Díky rostoucím mezinárodním kontaktům, spolupráci ve vědecké, kulturní, a především ekonomické oblasti a díky rostoucímu počtu partnerství škol a univerzit mají žáci a studenti možnost absolvovat stáž v německy mluvící zemi, ucházet se zde ucházet o práci/reagovat na pracovní nabídku, či strávit dovolenou. Znalost cizích jazyků je zde klíčovou kvalifikací. Kromě cíle umět se dorozumět je při výuce cizích jazyků stále důležitější cíl umět komunikovat v odborném nebo technickém kontextu. Článek se zaměřuje na otázky, jak se v učebnicích němčiny jako cizího jazyka vyučují profesní jazykové dovednosti a jaká profesní témata jsou zde prezentována.
Anglicky
Thanks to growing international contacts, scientific, cultural and, above all, economic cooperation as well as a growing number of school and university partnerships, schoolchildren and students have the opportunity to do an internship in a German-speaking country, apply for a job, or spend a holiday here. The knowledge of foreign languages is represents a key qualification in this respect. In addition to the goal of being able to communicate, the goal of being able to communicate in a professional or technical context becomes increasingly important in foreign language teaching. The article focuses on the questions of how professional language skills are taught and what professional topics are presented in textbooks of German as a foreign language.