RYKALOVÁ, Gabriela and Jana NÁLEPOVÁ. Vermittlung von berufsbezogenen Sprachkompetenzen in Lehrwerken für DaF (Presentation of professional language skills in textbooks of GFL (German as a foreign language)). In Busch-Lauer, Ines-Andrea / Hartinger, Julia. Fachlich – Digital – Regional: Perspektiven auf das Sprachenlehren und –lernen. 1st ed. Berlin: Frank und Time, 2021, p. 109-125. ISBN 978-3-7329-0748-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vermittlung von berufsbezogenen Sprachkompetenzen in Lehrwerken für DaF
Name in Czech Zprostředkování profesních jazykových dovedností v učebnicích pro němčinu jako cizí jazyk
Name (in English) Presentation of professional language skills in textbooks of GFL (German as a foreign language)
Authors RYKALOVÁ, Gabriela and Jana NÁLEPOVÁ.
Edition 1. vyd. Berlin, Fachlich – Digital – Regional: Perspektiven auf das Sprachenlehren und –lernen, p. 109-125, 17 pp. 2021.
Publisher Frank und Time
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN 978-3-7329-0748-9
ISSN 2190-7471
Keywords (in Czech) Profesní jazykové dovednosti; profesní mluva; učebnice němčiny; němčina jako cizí jazyk
Keywords in English Professional language skills; professional language; German textbook; German as a foreign language
Tags SGS12020, ÚCJ
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D., učo 49059. Changed: 26/2/2022 17:45.
Abstract
Dank wachsenden internationalen Kontakten, der Kooperation im wissenschaftlichen, kulturellen und vor allem wirtschaftlichen Bereich und dank einer wachsenden Zahl an Schul-und Universitätspartnerschaften haben die Schüler und Studenten die Möglichkeit, ihr Praktikum in einem deutschsprachigen Land zu absolvieren oder sich um einen Ferienjob zu bewerben. Fremdsprachenkenntnisse gehören hier zur Schlüsselqualifikation. Neben dem Ziel kommunizieren zu können gewinnt in dem Fremdsprachenlernen das Ziel sich im beruflichen bzw. fachlichen Kontext zu verständigen an einer immer größeren Bedeutung. Im Mittelpunkt des Beitrags stehen die Fragen, wie berufsbezogene Sprachkompetenzen in Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache vermittelt und welche berufsbezogenen Themen in Lehrwerken DaF präsentiert werden.
Abstract (in Czech)
Díky rostoucím mezinárodním kontaktům, spolupráci ve vědecké, kulturní, a především ekonomické oblasti a díky rostoucímu počtu partnerství škol a univerzit mají žáci a studenti možnost absolvovat stáž v německy mluvící zemi, ucházet se zde ucházet o práci/reagovat na pracovní nabídku, či strávit dovolenou. Znalost cizích jazyků je zde klíčovou kvalifikací. Kromě cíle umět se dorozumět je při výuce cizích jazyků stále důležitější cíl umět komunikovat v odborném nebo technickém kontextu. Článek se zaměřuje na otázky, jak se v učebnicích němčiny jako cizího jazyka vyučují profesní jazykové dovednosti a jaká profesní témata jsou zde prezentována.
Abstract (in English)
Thanks to growing international contacts, scientific, cultural and, above all, economic cooperation as well as a growing number of school and university partnerships, schoolchildren and students have the opportunity to do an internship in a German-speaking country, apply for a job, or spend a holiday here. The knowledge of foreign languages is represents a key qualification in this respect. In addition to the goal of being able to communicate, the goal of being able to communicate in a professional or technical context becomes increasingly important in foreign language teaching. The article focuses on the questions of how professional language skills are taught and what professional topics are presented in textbooks of German as a foreign language.
PrintDisplayed: 2/5/2024 21:18