2021
Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten
RYKALOVÁ, GabrielaZákladní údaje
Originální název
Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten
Název česky
Percepční adjektiva v popiscích produktů
Název anglicky
Perceptual Adjectives Product-related Texts
Autoři
RYKALOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Opava, Twenty-first Century Perspective on Text Analysis / Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert. od s. 165-182, 18 s. 2021
Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/21:A0000899
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-7510-481-6
Klíčová slova česky
popisky produktů; katalogy; slovotvorba; adjektivum; percepční adjektivum; funkce; smyslové vnímání
Klíčová slova anglicky
Word formation; adjective; perceptual adjective; function; sensory perception; product-related texts
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2022 16:52, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Wenn man Wahrnehmung als das subjektive Ergebnis einer Sinnesempfindung, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entsteht, definiert, dann eignen sich Adjektive besonders gut für die Beschreibung der Sinneswahrnehmungen. Einerseits werden für die Beschreibung von Wahrnehmungen durch die Sinne Sehen, Hören, Schmecken, Riechen und Fühlen im Inventar der deutschen Sprache vorhandene Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Wahrnehmungsadjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Funktion zu untersuchen.
Česky
Pokud definujeme vnímání jako subjektivní výsledek smyslového vnímání, které vzniká v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, jsou pro popis smyslových vjemů vhodná zejména adjektiva. Pro popis vnímání smysly (zrak, sluch, chuť, čich a hmat) se na jedné straně používají slova mající své místo v inventáři německého jazyka, na druhé straně, zejména u subjektivně hodnotících formulací, vznikají nová pojmenování. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat složená percepční adjektiva z hlediska slovotvorby, a to s ohledem na jejich funkci.
Anglicky
If we define perception as a subjective result of sensory perception which arises due to processing information from the outside world, adjectives are particularly suitable for the description of sensory perceptions. To describe the perception of the senses (sight, hearing, taste, smell, and touch), on the one hand, words having their place in the inventory of the German language are used; on the other hand, especially in subjectively evaluative formulations, new names emerge. The aim of this paper is to examine compound perceptual adjectives in terms of word formation with respect to their function.