k 2021

Adjektive in der kulinarischen Welt

RYKALOVÁ, Gabriela

Základní údaje

Originální název

Adjektive in der kulinarischen Welt

Název česky

Adjektiva ve světě kulinářství

Název anglicky

Adjectives in the Culinary World

Vydání

Die kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur, 2021

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

kulinaristika; přídavné jméno; percepční adjektivum; tvoření slov; sémantika; funkce

Klíčová slova anglicky

culinary world; adjective; perceptual adjective; word formation; semantics; function

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 2. 2022 17:02, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.

Anotace

V originále

Bei der Verkostung von Lebensmitteln aller Art spielt die Wahrnehmung durch die Sinne ‚Sehen‘, ‚Hören‘, ‚Schmecken‘, ‚Riechen‘ und ‚Tasten‘ eine besonders wichtige Rolle. Wenn man Wahrnehmungen als subjektive Ergebnisse von Sinnesempfindungen, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entstehen, definiert, dann eignen sich gerade Adjektive für ihre Beschreibung besonders gut. Einerseits werden in der kulinarischen Welt die im Inventar der deutschen Sprache vorhandenen Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Vor allem für die Sprache der werbenden Texte ist ein kreativer Umgang mit Sprache charakteristisch. Gebildet werden interessante Wortformen als okkasionelle Neubildungen, ungewöhnliche Wortverbindungen und Satzstrukturen, die Aufmerksamkeit wecken und nicht selten Emotionen hervorrufen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Adjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Semantik und Wortbildung zu untersuchen.

Česky

Při ochutnávání jídel všeho druhu hraje zvláště důležitou roli vnímání smysly „zrak“, „sluch“, „chuť“, „čich“ a „hmat“. Jsou-li vjemy definovány jako subjektivní výsledky smyslových vjemů, které vznikají v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, pak jsou pro jejich popis zvláště vhodná přídavná jména. Na jedné straně se v kulinářském světě používají slova v inventáři německého jazyka, na druhé straně zejména u subjektivně hodnotících formulací vznikají efektní novotvary. Pro jazyk reklamních textů je charakteristické především kreativní použití jazyka. Vznikají zajímavé slovní tvary jako občasné novotvary, nezvyklá slovní spojení a větné struktury, které vzbuzují pozornost a často vzbuzují emoce. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat adjektiva ze slovotvorné perspektivy s ohledem na jejich sémantiku a slovotvorbu.