J 2017

SOME OF THE THEORETICAL BASIS OF LOCAL SELF-GOVERNMENT IN THE CZECH REPUBLIC

POSPÍŠIL, Petr a Marian LEBIEDZIK

Základní údaje

Originální název

SOME OF THE THEORETICAL BASIS OF LOCAL SELF-GOVERNMENT IN THE CZECH REPUBLIC

Název česky

NĚKTERÁ TEORETICKÁ VÝCHODISKA ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY V ČESKÉ REPUBLICE

Vydání

DANUBE: Law and Economics Review, Berlin, Walter de Gruyter GmbH, 2017, 1804-6746

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

Klíčová slova česky

Česká republika, veřejná správa, samospráva, územní samospráva, územní samosprávné celky, obce, kraje.

Klíčová slova anglicky

Czech Republic, Public Administration, Self-government, Territorial Self-government,

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2022 15:02, JUDr. Petr Pospíšil, Ph.D., LL.M.

Anotace

V originále

In the valid legislation of the Czech Republic, we do not find a clear and completely unambiguous definition of the concept of “self-government”. Nonetheless, it is an institute traditionally used and with content defined in a particular way by the theory of administrative law or administrative science in the context of the division of public administration into state administration and self-government. Self-government usually refers to public administration (i.e. administration of public affairs) carried out by public law bodies other than the state. These public law bodies are most often public corporations, which perform specific tasks within territorial self-government, professional self-government and interest group self-government. The aim of the paper is to provide an interpretation of the theoretical and legislative definition of the concept of self-government and specifically to focus on territorial self-government. In processing the paper and fulfilling the set goal, the authors will primarily use scientific methods of analysis, synthesis, description, explanation and comparison. Based on the presentation and analysis of theoretical opinions on the issue, the applicable legislation of territorial self-government and insights from public law-related practice, the authors conclude that it is appropriate to consider a more detailed (yet open) definition of self-governing tasks of municipalities and regions in the future.

Česky

V platné právní úpravě nenalezneme jasnou a jednoznačnou definici pojmu „samospráva“. Jde nicméně o institut tradičně používaný a obsahově definovaný teorií správního práva, resp. správní vědou v rámci rozdělování veřejné správy na státní správu a samosprávu. Samosprávou se obvykle rozumí veřejná správa (správa věcí veřejných) uskutečňovaná jinými veřejnoprávními subjekty než státem. Těmito jinými veřejnoprávními subjekty jsou nejčastěji tzv. veřejnoprávní korporace, které plní určité úkoly v rámci samosprávy územní, profesní či zájmové. V předloženém článku je bližší pozornost věnována problematice samosprávy územní, která je výrazem práva a způsobilosti místních (resp. regionálních) orgánů disponujících právní subjektivitou spravovat veřejné záležitosti v mezích daných zákonem, v rámci vlastní odpovědnosti a v zájmu místního obyvatelstva (resp. obyvatelstva regionu).