2021
			
	    
	
	
    Lovecraft in the 21st Century: A Search for Cosmic Horror in Videogames
ŠKROBÁNKOVÁ, LauraZákladní údaje
Originální název
Lovecraft in the 21st Century: A Search for Cosmic Horror in Videogames
	Autoři
ŠKROBÁNKOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí)
			Vydání
 1. vyd. Opava, Twenty-First Century Perspectives on Text Analysis/Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert, od s. 77-100, 24 s. 2021
			Nakladatel
Slezská univerzita v Opavě
		Další údaje
Jazyk
angličtina
		Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
		Obor
60206 Specific literatures
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Forma vydání
tištěná verze "print"
		Kód RIV
RIV/47813059:19240/21:A0000931
		Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
			ISBN
978-80-7510-481-6
		Klíčová slova anglicky
H. P. Lovecraft; 21st century; cosmic horror; videogames;  psychological horror
		Příznaky
Recenzováno
		
				
				Změněno: 28. 2. 2022 13:20, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.
				
		Anotace
V originále
This paper examines cosmic horror and related themes in selected videogames, all inspired by short stories of American writer Howard Phillips Lovecraft. Firstly, the article focuses on the genre of horror videogames, introducing the sub-category of psychological horror and explaining how exactly Lovecraftian horror excels in said area. Subsequently, the article addresses specific cosmic themes that are difficult to adapt by game developers and presents the two most common forms of Lovecraftian videogames. The aim is to analyse the selected videogames, highlight the specific traits of cosmic horror and interpret their role in a videogame setting, as well as the impact they have on a player. The article concludes by proposing future methods of Lovecraftian horror adaptations in horror videogame settings.