ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta, Kristína PAPAJOVÁ and Petra VOLNÁ. Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe (Auditory perception Knowledge of theory and practice). 1st ed. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022, 190 pp. ISBN 978-80-7510-490-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe
Name in Czech Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe
Name (in English) Auditory perception Knowledge of theory and practice
Authors ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kristína PAPAJOVÁ and Petra VOLNÁ.
Edition 1. vyd. Opava, 190 pp. 2022.
Publisher Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/47813059:19510/22:A0000412
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-490-8
Keywords (in Czech) auditivní percepce; sluchový systém a jazyk; diagnostika; psychologické aspekty; reedukace
Keywords in English auditory perception; auditory system and language; diagnostics; psychological aspects; re-education
Changed by Changed by: Jana Tamfalová, učo 50913. Changed: 14/3/2023 11:23.
Abstract
Publikace je zaměřena na problematiku auditivní percepce a klade si za cíl upozornit na teoretické a současně praktické poznatky získané ve školské logopedické praxi. Teoretická část publikace se věnuje vymezení základních pojmů z oblasti auditivní percepce, popisuje sluchový systém jazyka, vývojové aspekty auditivní percepce a možnosti její diagnostiky. Současně zahrnuje psychologické aspekty auditivní percepce, nastiňuje dopady oslabení sluchového vnímání na emoční vývoj dítěte a pojednává o specifiku diagnostiky rozumových schopností u dětí s oslabením auditivní percepce. Dále seznamuje s praktickými poznatky, které byly zjištěny v rámci auditivního tréninku a prezentuje vybrané aktivity a konkrétní náměty, které lze aplikovat při rozvoji auditivní percepce.
Abstract (in English)
The publication focuses on the issue of auditory perception and aims to draw attention to theoretical and practical knowledge gained in school speech therapy practice. The theoretical part of the publication deals with the definition of basic concepts in the field of auditory perception, describes the auditory system of language, developmental aspects of auditory perception and the possibilities of its diagnosis. At the same time, it includes psychological aspects of auditory perception, outlines the effects of impaired auditory perception on the child‘s emotional development and discusses the specifics of the diagnostics of mental abilities in children with impaired auditory perception. It also introduces the practical knowledge that was found in the auditory training and presents selected activities and specific topics that can be applied in the development of auditory perception.
PrintDisplayed: 23/5/2024 20:17