J 2022

Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci

FABIÁN, Petr

Základní údaje

Originální název

Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci

Název česky

Využití reflektujících týmů a principů reteamingu ve výuce v sociální práci

Název anglicky

The use of reflective teams and principles of reteaming in teaching in social work

Autoři

FABIÁN, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální práce, sociálná práca, ostrava, OSU, 2022, 1805-885X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50901 Other social sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19510/22:A0000417

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

Klíčová slova česky

reflektivní týmy; sociální práce; reteaming

Klíčová slova anglicky

reflective teams; social work; reteaming

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2023 08:05, Jana Tamfalová

Anotace

V originále

CÍLE: Práce si klade za cíl poukázat na možnosti využití reflektivních týmů a principy reteamingu v profesní přípravě sociálních pracovníků. Může také vyvolat odbornou debatu na témata přípravy odborníků pro praxi a nástrojů pro kontinuální vzdělávání. TEORETICKÉ VÝCHODISKA: Příspěvek pracuje s teorií osvojování profesních kompetencí na základě teorie rolí a praxe reflektivních týmů s přístupy reteamingu. METODY: Použité metody mají za cíl ukázat historii a principy reflektivních týmů v praxi. Další část se zaměřuje na metodu reteamingu jako modelu přístupu mezi pomocníkem a příjemcem. Dále je diskutován popis využití těchto technik v profesní přípravě sociálních pracovníků. V závěru jsou shrnuty výsledky strukturovaného dotazování absolventů předmětů, které tyto metody využívají. VÝSLEDKY: Výsledkem je změna výuky vybraných předmětů v odborné přípravě sociálních pracovníků a zpětná vazba studentů. DŮSLEDKY PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální práce je založena na komunikačních a retrospektivních dovednostech vlastních postojů a pracovních postupů. Zavedená změna ve výuce rozvíjí především komunikační dovednosti, včetně práce s vlastním způsobem myšlení a nacházení takových řešení, při kterých klient přestane potřebovat sociální práci.

Anglicky

OBJECTIVES: The work aims to point out the possibility of using reflective teams and the principles of reteaming in the professional training of social workers. It may also trigger a professional debate on the topics of the preparation of experts for practice, and tools for continuous education. THEORETICAL BACKGROUND: The paper works with the theory of acquiring professional competencies based on the role theory and the practice of reflective teams with reteaming approaches. METHODS: The used methods aim to show the history and principles of the reflective teams in practice. The next part focuses on the reteaming method as a model of the approach between the helper and the receiver. Furthermore, the description of the use of these techniques in the professional training of social workers is discussed. In the conclusion, the results of the structured questioning of the graduates of the subjects, which utilize these methods, are summarized. RESULTS: The result is a change in the teaching of selected subjects in the professional training of social workers and student feedback. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: Social work is based on the communication and retrospection skills of one´s personal attitudes and work practices. The introduced change in the teaching primarily develops communication skills, including working with one´s own way of thinking and finding such solutions, in which the client ceases to need social work.