JÍCHA, Marek. Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films. Archiving. Springfield: Society for Imaging Science and Technology, 2022, vol. 19, No 1, p. 72-77. ISSN 2161-8798. Available from: https://dx.doi.org/10.2352/issn.2168-3204.2022.19.1.15.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films
Name in Czech Otázky k využití duplikačních pozitivů při digitalizaci uměleckých filmů
Authors JÍCHA, Marek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2022, 2161-8798.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Archiving
RIV identification code RIV/47813059:19240/22:A0001072
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Doi http://dx.doi.org/10.2352/issn.2168-3204.2022.19.1.15
Keywords (in Czech) digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; originální negativ; duplikační pozitiv; FIAF
Keywords in English digital restoration; digital restorer; method DRA; original negative; duplicating positive; FIAF
Tags ART
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D., učo 43786. Changed: 8/2/2023 18:28.
Abstract
The main required parameter of digital restoration is to preserve the original appearance of the restored film as it was presented at its première screening. However, there are two different approaches in looking at the nature of cinematic arts which in turn influence the preference of the master sources. The first one views the film as a preserved analogue archival material while the other views it as a live performance. The main premise of Method of Digital restored Autorizate (DRA) is to work with image scans taken at the highest resolution using the original film negatives, and to try to recreate the original appearance of the film performance through subsequent digital restoration. In contrast, there is a method recommended by FIAF to work preferentially with second-generation scans of positive copies of films and to maintain the appearance of preserved archival material. This paper analytically compares the results of both methods and draws attention to a very important parameter – the structure of the film image. It advocates the perception of film grain as one of the basic building blocks of film image formation. The result of the practical comparison is presented.
Abstract (in Czech)
Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti původního vzhledu restaurovaného filmu tak, jak byl prezentován na své premiérové projekci. Existují ale dva rozdílné přístupy v pohledu na podstatu filmového umění, jež následně ovlivňují preference výběru mateřských zdrojů sloužících k jejich digitalizaci. V České republice byly vyvinuty a mezinárodně certifikovány Metodiky digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitally Restored Authorisate – DRA. Hlavní premisou této metody je pracovat s obrazovými skeny pořízenými v nejvyšším rozlišení z originálních negativů filmů. Oproti tomu stojí FIAF doporučovaná metoda pracovat s druhogeneračními skeny pozitivních kopií filmů. Tento článek analyticky srovnává výsledky obou metod a upozorňuje na velmi důležitý parametr – strukturu filmového obrazu. Obhajuje filmové zrno jako jeden ze základních stavebních prvků tvorby filmového obrazu.
PrintDisplayed: 5/5/2024 01:38