2021
			
	    
	
	
    Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films
JÍCHA, MarekZákladní údaje
Originální název
Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films
	Název česky
Otázky věrnosti a autenticity při digitálním restaurování černobílých filmů
	Autoři
JÍCHA, Marek (203 Česká republika, garant, domácí)
			Vydání
 Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2021, 2161-8798
			Další údaje
Jazyk
angličtina
		Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
		Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
		Stát vydavatele
Spojené státy
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19240/21:A0001121
		Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
			EID Scopus
2-s2.0-85120753617
		Klíčová slova česky
digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; černobílý film
		Klíčová slova anglicky
digital restoration; digital restorer; DRA method; black and white film
		Štítky
				
				Změněno: 15. 3. 2023 23:53, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
				
		V originále
The main required parameter of digital restoration is keeping the fidelity and authenticity of the original appearance of the restored film as it was presented at its premiere screening. In the Czech Republic the Methodics of Digitizing of the National Film Fund were developed and internationally certified using the Digitally Restored Authorizate - DRA method. The new profession of Digital restorer requires the expertise of a university-educated restorer or someone with long-term experience. This article describes problems with maintaining fidelity and authenticity in black and white films while using the DRA method when distributers rejected results of restorer. The experience demonstrates the need for further cooperation between archivists, film historians and authors for correct presentation of black and white films which have been digitally restored.
				Česky
Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti a autenticity původní podoby restaurovaného filmu, jak byl prezentován při premiérovém promítání. V České republice byla vypracována a mezinárodně certifikována Metodika digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitálně restaurovaný autorizát - DRA. Nová profese digitálního restaurátora vyžaduje odbornost vysokoškolsky vzdělaného restaurátora nebo člověka s dlouhodobou praxí. Tento článek popisuje problémy se zachováním věrnosti a autenticity u černobílých filmů při použití metody DRA, kdy distributoři výsledky restaurátorů odmítali. Zkušenosti ukazují na potřebu další spolupráce mezi archiváři, filmovými historiky a autory pro správnou prezentaci černobílých filmů, které byly digitálně restaurovány.