J 2023

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ a Uljana CHOLODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání

Název anglicky

The trauma of child war refugees from Ukraine in the context of education

Autoři

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie MACKOVÁ (203 Česká republika) a Uljana CHOLODOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Studia Paedagogica, 2023, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19510/23:A0000485

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

Klíčová slova anglicky

child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 27. 2. 2024 08:38, Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem této kvalitativní studie je představit a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny. Srovnáváme je se situací dětských uprchlíků z předchozích válečných konfliktů v Evropě, abychom dosáhly lepšího porozumění jejich zkušenostem, postojům a potřebám. Za pomoci narativní analýzy bylo zkoumáno 43 vyprávění dětí a mladých osob ve věku 7 až 20 let, přičemž převažovaly příběhy dětí do 11 let. Tato studie poukazuje na možnou provázanost nucené migrace a traumatu, jehož popis se zrcadlí v některých dětských textech, a zároveň chce podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem. Dětským uprchlíkům je třeba poskytnout nezbytnou a kulturně citlivou intervenci a usnadnit jim přechod do nové společnosti a životní role.

Anglicky

This qualitative study aims to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare their situations with those of child refugees from previous conflicts in Europe to better understand the experiences, attitudes, and needs of child refugees. A total of 43 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed. Most of the stories were written by children younger than 11. This study shows a possible connection between forced migration and trauma, descriptions of which are reflected in some children’s texts. At the same time, the study emphasizes the importance of a school where conflicting emotions and experiences can be discussed. Child refugees need to be provided with necessary and culturally sensitive interventions to facilitate their transition into a new society and life role.