2023
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ a Uljana CHOLODOVÁZákladní údaje
Originální název
Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny v kontextu vzdělávání
Název anglicky
The trauma of child war refugees from Ukraine in the context of education
Autoři
PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie MACKOVÁ (203 Česká republika) a Uljana CHOLODOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Studia Paedagogica, 2023, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/23:A0000485
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova anglicky
child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 27. 2. 2024 08:38, Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
V originále
Cílem této kvalitativní studie je představit a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny. Srovnáváme je se situací dětských uprchlíků z předchozích válečných konfliktů v Evropě, abychom dosáhly lepšího porozumění jejich zkušenostem, postojům a potřebám. Za pomoci narativní analýzy bylo zkoumáno 43 vyprávění dětí a mladých osob ve věku 7 až 20 let, přičemž převažovaly příběhy dětí do 11 let. Tato studie poukazuje na možnou provázanost nucené migrace a traumatu, jehož popis se zrcadlí v některých dětských textech, a zároveň chce podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem. Dětským uprchlíkům je třeba poskytnout nezbytnou a kulturně citlivou intervenci a usnadnit jim přechod do nové společnosti a životní role.
Anglicky
This qualitative study aims to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare their situations with those of child refugees from previous conflicts in Europe to better understand the experiences, attitudes, and needs of child refugees. A total of 43 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed. Most of the stories were written by children younger than 11. This study shows a possible connection between forced migration and trauma, descriptions of which are reflected in some children’s texts. At the same time, the study emphasizes the importance of a school where conflicting emotions and experiences can be discussed. Child refugees need to be provided with necessary and culturally sensitive interventions to facilitate their transition into a new society and life role.