D 2023

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ a Uljana CHOLODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání

Název anglicky

The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education

Autoři

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie MACKOVÁ (203 Česká republika) a Uljana CHOLODOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Brno, Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, od s. 318-321, 4 s. 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19510/23:A0000486

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-280-0359-3

Klíčová slova anglicky

child refugees; trauma; exile; war; school
Změněno: 19. 2. 2024 12:12, Ing. Lucie Chmelařová

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je popsat a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny, příběhy, které samy děti napsaly. Za účelem lepšího porozumění zkušenostem, postojům a potřebám dětských uprchlíků a vyšší vnímavosti post-stresových symptomů u dětí, které uprchly před válkou. Celkem bylo analyzováno 44 vyprávění dětí a mladých lidí ve věku 7 až 20 let, převažovaly příběhy dětí do 11 let. Poukážeme na možnou provázanost nucené migrace a traumatu a zároveň chceme podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem.

Anglicky

The aim of this qualitative study is to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare them with the situation of child refugees from previous conflicts in Europe to achieve a better understanding of the experiences, attitudes and needs of child refugees and to offer teaching staff a context for a higher sensitivity of post-stress symptoms in children who fled the war. A total of 44 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed and most of the stories were written by children younger than 11.