PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Lucie MACKOVÁ and Uljana CHOLODOVÁ. Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání (The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education). Online. In Roman Švaříček, Hana Voňková. Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2023, p. 318-321. ISBN 978-80-280-0359-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Trauma dětských válečných uprchlíků z Ukrajiny a jeho dopady ve výchově a vzdělávání
Name (in English) The trauma of child war refugees from Ukraine and its impact on upbringing and education
Authors PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lucie MACKOVÁ (203 Czech Republic) and Uljana CHOLODOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Brno, Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum a proměny vzdělávání, p. 318-321, 4 pp. 2023.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/23:A0000486
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-280-0359-3
Keywords in English child refugees; trauma; exile; war; school
Changed by Changed by: Ing. Lucie Chmelařová, učo 50152. Changed: 19/2/2024 12:12.
Abstract
Cílem příspěvku je popsat a analyzovat příběhy dětských uprchlíků z Ukrajiny, příběhy, které samy děti napsaly. Za účelem lepšího porozumění zkušenostem, postojům a potřebám dětských uprchlíků a vyšší vnímavosti post-stresových symptomů u dětí, které uprchly před válkou. Celkem bylo analyzováno 44 vyprávění dětí a mladých lidí ve věku 7 až 20 let, převažovaly příběhy dětí do 11 let. Poukážeme na možnou provázanost nucené migrace a traumatu a zároveň chceme podtrhnout důležitost školy, v níž se může pracovat s konfliktními emocemi i s prožívaným traumatem.
Abstract (in English)
The aim of this qualitative study is to describe and analyze the stories of child refugees from Ukraine. We compare them with the situation of child refugees from previous conflicts in Europe to achieve a better understanding of the experiences, attitudes and needs of child refugees and to offer teaching staff a context for a higher sensitivity of post-stress symptoms in children who fled the war. A total of 44 narratives of children and young people between the ages of 7 and 20 were analyzed and most of the stories were written by children younger than 11.
PrintDisplayed: 27/4/2024 18:03