KNAPÍK, Jiří. Tvář imperátora. Portrét panovníka na mincích císařského Říma. (The face of the emperor. Portrait of the ruler on the coins of Imperial Rome.). Acta historica Universitatis Silesianae Opaviensis. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, 2023, vol. 16, No 16, p. 177-198. ISSN 1803-411X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tvář imperátora. Portrét panovníka na mincích císařského Říma.
Name in Czech Tvář imperátora. Portrét panovníka na mincích císařského Říma.
Name (in English) The face of the emperor. Portrait of the ruler on the coins of Imperial Rome.
Authors KNAPÍK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Acta historica Universitatis Silesianae Opaviensis, Opava, Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, 2023, 1803-411X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19240/23:A0001207
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech) antické mince; Římská říše; portrét; propaganda
Keywords in English ancient coins; Roman Empire; portrait; propaganda
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D., učo 24451. Changed: 5/12/2023 15:56.
Abstract
Příspěvek přibližuje různé způsoby vyobrazování panovníka na římských mincích v období principátu a dominátu. Všímá si realistických rysů portrétu či naopak idealizujících prvků a postupného schematismu, dále věnuje pozornost pokrývce hlavy, účesům, oděvu a různým odznakům moci. Text je založen na bohatém zastoupení ikonografického materiálu, nezřídka snímků vzácných ražeb antických mincí.
Abstract (in English)
The paper brings to light the various ways of depicting the sovereign on Roman coins during the period of the principate and dominion. He notices the realistic features of the portrait or, on the contrary, idealizing elements and gradual schematism, he also pays attention to headdresses, hairstyles, clothing and various badges of power. The text is based on a rich representation of iconographic material, often images of rare mints of ancient coins.
PrintDisplayed: 4/5/2024 04:32