2023
Sara Wollasch: Kraj těla
ORLOVÁ, JanaBasic information
Original name
Sara Wollasch: Kraj těla
Name in Czech
Sara Wollasch: Kraj těla
Name (in English)
Sara Wollasch: Edge of the Body
Authors
ORLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Holding (organization of) an exhibition (with or w/o a crit. cat.)
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/47813059:19240/23:A0001281
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
socha; instalace; sklo; performance
Keywords in English
sculpture; installation; glass; performance
Changed: 10/1/2024 14:13, MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.
V originále
Tělo je kraj nížinný i hornatý, pohostinný i potenciálně nebezpečný. S tělem koexistujeme stejně jako s krajem či krajinou — ať chceme či nechceme. Kraj i tělo jsou úzce spojeny s naší identitou, s našimi kořeny. Jakkoli je přirovnání těla ke krajině pitoreskní, má v sobě název výstavy ještě další význam, a to kraj ve smyslu okraje či krajnosti. Kraj těla je tedy zároveň hranicí, ostnem tělesnosti. A právě tato dvojakost charakterizuje tvorbu opavské rodačky Sary Wollasch, která právě dokončuje studium na brněnské FAVu. Její zkoumání tělesnosti začalo v ateliéru Tělového designu Lenky Klodové, kde vzniklo dnes již dobře známé performanční duo NEWkus. V něm spolu s Barborou Smékalovou (nyní Schreier) experimentovaly s možnostmi tělově zaměřené vizuální performance ve spojení s kýčem, stereotypy a trash estetikou. Po této zkušenosti se Wollasch rozhodla přejít k trvalejšímu médiu, k sochařské a instalační tvorbě, kterou studuje u Jana Ambrůze v Ateliéru sochařství 2. Téma těla a tělesnosti se však jako leitmotiv vine celou šíří jejího uměleckého vyjádření. Výstava v Galerii Hauerova 4 představí obě hlavní polohy umělkyně. Návštěvník se seznámí s dokumentací performancí, které vznikly během šestiletého působení NEWkusu, stejně jako s aktuální sochařskou tvorbou. Umělkyně na výstavě prezentuje různé polohy práce s materiálem: ať už se jedná o křehké skleněné odlitky, sádrové odlitky těla v kombinaci s lidskými vlasy v symbolickém hnízdě (doplněné postupně rezavějící armaturou) či instalaci postele s odlitkem sexuálního aktu.