2023
Hana Magdoňová: Bod doteku
ORLOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Hana Magdoňová: Bod doteku
Název česky
Hana Magdoňová: Bod doteku
Název anglicky
Hana Magdonova: Point of Contact
Autoři
ORLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/47813059:19240/23:A0001283
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
performance; poezie; kresba; instalace; posthumanismus
Klíčová slova anglicky
performance; poetry; drawing; installation; posthumanism
Změněno: 11. 1. 2024 09:54, MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.
V originále
Hana Magdoňová ve své tvorbě zužitkovává jak divadelní znalosti a zkušenosti (je absolventkou oboru Kulturní dramaturgie), tak vlivy výtvarného umění a studia na FaVU VUT v Brně (v ateliéru Performance Tomáše Rullera). Jednotící linkou jejích prací je inklinace k objevování nových horizontů lidského vědomí a transformování nazírání reality, touha po poznání a intuitivním pochopení, které jsou těsně spjaty se zájmem o duchovní stránku života. Ve své tvorbě zkoumá platnost (nejen jungiánských) archetypů, experimentálně prožívá možnosti ponorů do vnitřního světa jako prostředku duchovní a zároveň umělecké cesty. Klíčová je pro ni práce s tělem, ať už v body artovém, happeningovém, performančním či více divadelním smyslu. Umělkyně se zajímá o meditativní praktiky spojené s tělem, které pomáhají navozovat změněné stavy vědomí a prohlubovat vnímání: tělo je pro ni médium napojení se na mimo lidské formy života. Tuto linku lze nejzřetelněji pozorovat v její diplomové práci - události nazvané 39 dní, která se konala od 17.5. do 24.6. 2021 v prostředí etážového lomu Hády v Brně. Magdoňová se rozhodla pro vlastní variantu „odchodu do pouště“ s vědomím toho, jak původní význam (jednak coby umělkyně/ ne-asketka a jednak volbou krajiny člověkem vytěžené a následně rekultivované) posouvá. Cílem bylo vědomé spolubytí se všemi formami života v přírodě, „vciťování“ do krajiny a péče o ni. S tím úzce souvisí antropologická rovina jejího uměleckého výzkumu: Magdoňová je souběžně aktivní v mezioborové platformě pro aplikované posthumanistické myšlení Agronauts' Collective, kterou založila s Leou Spahn a Ottou Kauppinenem. Kolektiv si klade otázky jako např.: „Je možné najít společný jazyk s mimo lidským světem, s přírodou? Nechat do sebe přírodu vstoupit? A jak z této pozice vytvářet umění?“