t 2023

Média – Dějiny – Společnost : Obraz národních dějin v české a polské kinematografii

HORSÁKOVÁ, Monika

Základní údaje

Originální název

Média – Dějiny – Společnost : Obraz národních dějin v české a polské kinematografii

Název česky

Média – Dějiny – Společnost : Obraz národních dějin v české a polské kinematografii

Název anglicky

Media, History and Society: The Image of Nroid History in Czech and Polish Cinema

Vydání

1. vyd. Opava, 136 s. 2023

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Editorství odborné knihy

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-579-0

Klíčová slova česky

film, dějiny, historie, vzdělávání, média, paměť

Klíčová slova anglicky

film, history, education, media, memory

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2024 13:26, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Kolektivní monografie Média – Dějiny – Společnost: Obraz národních dějin v české a polské kinematografii tematicky vychází ze 7. ročníku konference Média – Dějiny – Společnost, kterou pořádala Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě ve spolupráci s Fakultou veřejných politik v Opavě. Nahlíží problematiku filmu jako nositele historické paměti, vytyčené téma přitom zkoumá z různých úhlů, různých pozic (historických, filmově vědných, mediálních, tvůrčích či didaktických) a především perspektiv konkrétních příkladů. Na příkladu dvou osobností českých, potažmo evropských dějin – Marie Terezie a Karla IV. – se zabývá problematikou životopisného filmu, sleduje vyrovnávání se s komunistickou minulostí v českém hraném filmu posledních let, dotýká se také tvorby non-fikční. Zejména vztahu obrazu světa, který nabízejí média a dokumentární tvorba, ke skutečnosti. Zaměřuje se na rekonstrukci národního vědomí v poválečném období v polských filmech a kronikách či na svatbu jako tradiční metaforický motiv v polské kinematografii. Publikaci uzavírají dva texty zaměřené na možnosti využití filmu a filmových ukázek ve výuce dějepisu. Součástí knihy jsou fotografie Ondřeje Durczaka ze souboru Ostrava v důchodu, jež se snaží zaznamenat mizející industriální tvář moravskoslezské metropole.