V originále
Kolektivní monografie Média – Dějiny – Společnost: Obraz národních dějin v české a polské kinematografii tematicky vychází ze 7. ročníku konference Média – Dějiny – Společnost, kterou pořádala Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě ve spolupráci s Fakultou veřejných politik v Opavě. Nahlíží problematiku filmu jako nositele historické paměti, vytyčené téma přitom zkoumá z různých úhlů, různých pozic (historických, filmově vědných, mediálních, tvůrčích či didaktických) a především perspektiv konkrétních příkladů. Na příkladu dvou osobností českých, potažmo evropských dějin – Marie Terezie a Karla IV. – se zabývá problematikou životopisného filmu, sleduje vyrovnávání se s komunistickou minulostí v českém hraném filmu posledních let, dotýká se také tvorby non-fikční. Zejména vztahu obrazu světa, který nabízejí média a dokumentární tvorba, ke skutečnosti. Zaměřuje se na rekonstrukci národního vědomí v poválečném období v polských filmech a kronikách či na svatbu jako tradiční metaforický motiv v polské kinematografii. Publikaci uzavírají dva texty zaměřené na možnosti využití filmu a filmových ukázek ve výuce dějepisu. Součástí knihy jsou fotografie Ondřeje Durczaka ze souboru Ostrava v důchodu, jež se snaží zaznamenat mizející industriální tvář moravskoslezské metropole.
Anglicky
The collective monograph Media – History – Society: the Image of National History in Czech and Polish Cinema is thematically based on the 7th annual conference Media – History – Society, organised by the Faculty of Arts and Sciences in Opava in cooperation with the Faculty of Public Policies in Opava. It views the topic of film as a carrier of historical memory, exploring the set topic from different angles, different positions (historical, film studies, media, creative or didactic), and above all, from the perspectives of concrete examples. Using the example of two personalities of Czech and European history – Maria Theresa and Charles IV – it examines the topic of biographical film, follows the coping with the communist past in Czech feature films of recent years, and touches upon non-fiction filmmaking. In particular, the relationship between the image of the world offered by the media and documentary filmmaking and reality. It focuses on the reconstruction of national consciousness in the post-war period in Polish films and chronicles or on the wedding as a traditional metaphorical motif in Polish cinema. The publication concludes with two texts focusing on the possibilities of using film and film excerpts in history lessons. The book includes photographs from Ondřej Durczak's series Ostrava in Retirement, which attempts to record the disappearing industrial face of the Moravian-Silesian metropolis.