D
2024
Ostrava jako motiv v subjektivní dokumentární fotografii po roce 1960
DURCZAK, Ondřej
Základní údaje
Originální název
Ostrava jako motiv v subjektivní dokumentární fotografii po roce 1960
Název česky
Ostrava jako motiv v subjektivní dokumentární fotografii po roce 1960
Název anglicky
Ostrava as a Motif in Subjective Documentary Photography after 1960
Vydání
1. vyd. Ostrava, od s. 205-219, 14 s. 2024
Nakladatel
Archiv města Ostravy
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Fotografie, dokumentární fotografie, česká fotografie, průmysl, Ostrava
Klíčová slova anglicky
Photography, Documentary photography, Czech photography, Industry, Ostrava
V originále
Ostravský těžký průmysl byl od konce 19. století vizuálně dominantním prvkem města. Industriální motivy se od šedesátých let 20. století staly častým námětem humanisticky orientovaných dokumentárních fotografií jak místních fotografů, tak příležitostných návštěvníků. Text představuje příklady oficiální ideologické dokumentární fotografie, zaměřuje se ale především na subjektivní fotografie nezávislých autorů. Uvádí nejdůležitější representanty dokumentární fotografie v Ostravě. Zatímco v totalitních československých letech byly tyto fotografické autorské reflexe Ostravy jen velmi omezeně publikovatelné, po pádu totality získali fotografové větší svobodu pro uveřejňování svých děl. Dnes tak můžeme odkaz na úchvatnou atmosféru proměn Ostravy od šedesátých let do současné doby vnímat z mnoha uměleckých monografií, fotografických výstav a dalších médií.
Anglicky
Ostrava's heavy industry has been a visually dominant element of the city since the end of the 19th century. Since the 1960s, industrial motifs have become a frequent subject of humanist-oriented documentary photographs by both local photographers and occasional visitors. The text presents examples of official ideological documentary photography, but focuses primarily on subjective photographs by independent authors. Lists the most important representatives of documentary photography in Ostrava. While in the Czechoslovak years of totalitarianism these photographic authorial reflections of Ostrava were only very limited in publication, after the fall of totalitarianism photographers gained greater freedom to publish their works. Today, we can perceive the reference to the breathtaking atmosphere of changes in Ostrava from the sixties to the present day in many art monographs, photographic exhibitions and other media.
Zobrazeno: 10. 3. 2025 15:26