Detailed Information on Publication Record
2024
Negativy z popelnice 1900–1945
MOUCHA, Josef and Martin WÁGNERBasic information
Original name
Negativy z popelnice 1900–1945
Name in Czech
Negativy z popelnice 1900–1945
Name (in English)
Negatives from the Dumpster 1900–1945
Authors
MOUCHA, Josef and Martin WÁGNER
Edition
1. vyd. Praha, 310 pp. Negativy z popelnice sv. 1, 2024
Publisher
Martin Wágner
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-909332-0-0
Keywords (in Czech)
fotografie česká, fotografie subjektivní, fotografie dokumentární, fotografie humanistická, identita, sebereflexe, autoportrét
Keywords in English
Czech photography, subjective photography, documentary photography, humanistic photography, indentity, selfreflecting, selfportrait
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 16/12/2024 12:23, doc. Mgr. Josef Moucha
V originále
Médium fotografie svědčí o proměnách lidského údělu. Kniha Negativy z popelnice 1900–1945 nabízí ponor do hloubi první poloviny 20. století, neboli výmluvné okamžiky zachráněné před zapomněním fotografem a nakladatelem Martinem Wágnerem. Zpravidla anonymní snímky většinou nebyly datovány, sestavení retrospektivy to však nebránilo. I přibližná chronologie reprodukcí dokládá někdejší ráz života. Původně soukromé památky se ve zpětném pohledu mění v nadosobní symboly osudů obyvatel střední Evropy. Předmluvu k pásmu 211 záběrů napsal Josef Moucha. Uvedení fotografií do historických souvislostí zůstává otevřeno individuální interpretaci.
In English
The medium of photography bears witness to the vicissitudes of the human condition. Negatives from the Dumpster 1900–1945 offers a deep dive into the first half of the 20th century, or eloquent moments saved from oblivion by photographer and publisher Martin Wagner. The usually anonymous images were mostly undated, but this did not prevent the compilation of the retrospective. Even the approximate chronology of the reproductions illustrates the former way of life. In retrospect, the originally private monuments turn into trans-personal symbols of the fate of the inhabitants of Central Europe. The foreword to the 211 series of images was written by Josef Moucha. Putting the photographs into their historical context remains open to individual interpretation.