B 2024

Negativy z popelnice 1900–1945

MOUCHA, Josef and Martin WÁGNER

Basic information

Original name

Negativy z popelnice 1900–1945

Name in Czech

Negativy z popelnice 1900–1945

Name (in English)

Negatives from the Dumpster 1900–1945

Authors

MOUCHA, Josef and Martin WÁGNER

Edition

1. vyd. Praha, 310 pp. Negativy z popelnice sv. 1, 2024

Publisher

Martin Wágner

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-909332-0-0

Keywords (in Czech)

fotografie česká, fotografie subjektivní, fotografie dokumentární, fotografie humanistická, identita, sebereflexe, autoportrét

Keywords in English

Czech photography, subjective photography, documentary photography, humanistic photography, indentity, selfreflecting, selfportrait

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/12/2024 12:23, doc. Mgr. Josef Moucha

Abstract

V originále

Médium fotografie svědčí o proměnách lidského údělu. Kniha Negativy z popelnice 1900–1945 nabízí ponor do hloubi první poloviny 20. století, neboli výmluvné okamžiky zachráněné před zapomněním fotografem a nakladatelem Martinem Wágnerem. Zpravidla anonymní snímky většinou nebyly datovány, sestavení retrospektivy to však nebránilo. I přibližná chronologie reprodukcí dokládá někdejší ráz života. Původně soukromé památky se ve zpětném pohledu mění v nadosobní symboly osudů obyvatel střední Evropy. Předmluvu k pásmu 211 záběrů napsal Josef Moucha. Uvedení fotografií do historických souvislostí zůstává otevřeno individuální interpretaci.

In English

The medium of photography bears witness to the vicissitudes of the human condition. Negatives from the Dumpster 1900–1945 offers a deep dive into the first half of the 20th century, or eloquent moments saved from oblivion by photographer and publisher Martin Wagner. The usually anonymous images were mostly undated, but this did not prevent the compilation of the retrospective. Even the approximate chronology of the reproductions illustrates the former way of life. In retrospect, the originally private monuments turn into trans-personal symbols of the fate of the inhabitants of Central Europe. The foreword to the 211 series of images was written by Josef Moucha. Putting the photographs into their historical context remains open to individual interpretation.