k 2024

Présentation de la politesse dans les manuels du tchèque langue étrangère

LAPÚNIKOVÁ, Magdaléna a Kateřina SLIVKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Présentation de la politesse dans les manuels du tchèque langue étrangère

Název česky

Prezentace jazykové zdvořilosti v učebnicích češtiny pro cizince

Název anglicky

Presentation of politeness in textbooks of Czech as a second language

Autoři

LAPÚNIKOVÁ, Magdaléna a Kateřina SLIVKOVÁ

Vydání

45e colloque international de linguistique fonctionnelle, 2024

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60202 Specific languages

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

jazyková zdvořilost; výuka cizích jazyků; sociolingvistická kompetence; komunikativní přístup; čeština

Klíčová slova anglicky

linguistic politeness; foreign language teaching; sociolinguistic competence; communicative approach; Czech

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno

Návaznosti

SGS/6/2024, projekt VaV.
Změněno: 12. 1. 2025 21:05, Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D.

Anotace

V originále

Les manuels de tchèque langue étrangère les plus répandus indiquent de développer de manière équilibrée toutes les compétences linguistiques et d'utiliser la méthode communicative. Dans la pratique, cependant, il apparaît que les manuels ne décrivent pas de manière satisfaisante les fonctions illocutoires des formules de politesse. Néanmoins, les compétences linguistiques de politesse sont cruciales pour une communication réussie avec la société majoritaire. Dans cette contribution, nous présentons les manifestations de la politesse linguistique dans les manuels de tchèque langue étrangère et sur la base d'une analyse du matériel extrait des manuels sélectionnés, nous soulignons les domaines problématiques.

Česky

Nejpoužívanější učebnice češtiny pro cizince uvádějí, že všechny jazykové dovednosti by měly být rozvíjeny vyváženě a že používají komunikativní metodu. V praxi se však ukazuje, že v učebnicích nejsou uspokojivě popsány ilokuční funkce zdvořilostních výrazů. Nicméně zdvořilostní jazykové dovednosti jsou klíčové pro úspěšnou komunikaci s většinovou společností. V tomto příspěvku představujeme prezentaci jazykové zdvořilost v učebnicích češtiny pro cizince a na základě analýzy vybraných učebnic upozorníme na problematické oblasti.