Detailed Information on Publication Record
2024
Čeština jako cizí jazyk. Distanční studijní text
LAPÚNIKOVÁ, Magdaléna and Kristýna DUFKOVÁBasic information
Original name
Čeština jako cizí jazyk. Distanční studijní text
Name (in English)
Czech as a Foreign Language. Distance learning text
Authors
Edition
Opava, p. 1-103, 103 pp. 2024
Publisher
Slezská univerzita v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
čeština jako cizí jazyk; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; fonetika; gramatika; slovní zásoba; řečové dovednosti; testování; výukový materiál; příprava lekce
Keywords in English
Czech as a second language; Common European Framework of Reference for Languages; phonetics; grammar; vocabulary; speech skills; testing; teaching material; lesson preparation
Links
NPO_SU_MSMT-16611/2022, research and development project.
Změněno: 12/1/2025 22:05, Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D.
V originále
Studijní opora poskytuje studentům základní orientaci v oblasti češtiny jako cizího jazyka. Text seznamuje studenty s popisem jazykových úrovní češtiny, s významnými pracovišti zabývajícími se češtinou pro cizince i s nejpoužívanějšími učebnicemi. Studenti po zvládnutí textu získají povědomí o sociokulturním aspektu výuky a rovněž o prezentování fonetiky, gramatiky a slovní zásoby v češtině pro cizince. Studenti se prakticky seznámí s výukou jednotlivých řečových dovedností a také s jazykovou diagnostikou a testováním. Součástí studijní opory je návod na přípravu plánu lekce češtiny pro cizince a vytvoření vlastního výukového materiálu.
In English
The study guide provides students with a basic orientation in the field of Czech as a foreign language. The text introduces students to descriptions of the levels of Czech, to the major departments working on Czech for foreigners and to the most commonly used textbooks. After mastering the text, students will gain an understanding of the sociocultural aspect of teaching as well as the presentation of phonetics, grammar and vocabulary in Czech for foreigners. Students will get a practical introduction to the teaching of individual speech skills and language diagnostics and testing. The study guide includes instructions for preparing a lesson plan in Czech for foreigners and creating your own teaching material.