c 2024

Čeština jako cizí jazyk. Distanční studijní text

LAPÚNIKOVÁ, Magdaléna and Kristýna DUFKOVÁ

Basic information

Original name

Čeština jako cizí jazyk. Distanční studijní text

Name (in English)

Czech as a Foreign Language. Distance learning text

Edition

Opava, p. 1-103, 103 pp. 2024

Publisher

Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

čeština jako cizí jazyk; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; fonetika; gramatika; slovní zásoba; řečové dovednosti; testování; výukový materiál; příprava lekce

Keywords in English

Czech as a second language; Common European Framework of Reference for Languages; phonetics; grammar; vocabulary; speech skills; testing; teaching material; lesson preparation

Links

NPO_SU_MSMT-16611/2022, research and development project.
Změněno: 12/1/2025 22:05, Mgr. Magdaléna Lapúniková, Ph.D.

Abstract

V originále

Studijní opora poskytuje studentům základní orientaci v oblasti češtiny jako cizího jazyka. Text seznamuje studenty s popisem jazykových úrovní češtiny, s významnými pracovišti zabývajícími se češtinou pro cizince i s nejpoužívanějšími učebnicemi. Studenti po zvládnutí textu získají povědomí o sociokulturním aspektu výuky a rovněž o prezentování fonetiky, gramatiky a slovní zásoby v češtině pro cizince. Studenti se prakticky seznámí s výukou jednotlivých řečových dovedností a také s jazykovou diagnostikou a testováním. Součástí studijní opory je návod na přípravu plánu lekce češtiny pro cizince a vytvoření vlastního výukového materiálu.

In English

The study guide provides students with a basic orientation in the field of Czech as a foreign language. The text introduces students to descriptions of the levels of Czech, to the major departments working on Czech for foreigners and to the most commonly used textbooks. After mastering the text, students will gain an understanding of the sociocultural aspect of teaching as well as the presentation of phonetics, grammar and vocabulary in Czech for foreigners. Students will get a practical introduction to the teaching of individual speech skills and language diagnostics and testing. The study guide includes instructions for preparing a lesson plan in Czech for foreigners and creating your own teaching material.