m 2024

Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží

HORSÁKOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží

Name in Czech

Ostravské kulturní stopy: Vítkovické nádraží

Name (in English)

Ostrava's cultural traces: the Vítkovice railway station

Edition

2024

Publisher

spolek Fiducia

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Původní umělecké práce

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

dokument; historie; kultura; architektura; scénář; střih; režie

Keywords in English

documentary; history; culture; architecture; script; editing; directing

Tags

Změněno: 25/1/2025 20:21, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Abstract

V originále

Scénář, střih a režie dokumentu. Výpravní budova, která vznikla na tzv. Polanecké spojce v letech 1963–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. Podle známého českého historika umění Rostislava Šváchy se jedná o jeden z nejvýraznějších příkladů bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století. O památkovou ochranu nádraží se bojovalo řadu let a ani dnes není jasné, jak bude její příběh pokračovat. Více historik architektury z Národního památkového ústavu Martin Strakoš.

In English

The script, editing and directing of the documentary. The station building, which was built on the so-called Polanecká spojka in 1963-1967 according to a design by architect Josef Danda, represented one of the most modern railway stations in Czechoslovakia at the time. According to the well-known Czech art historian Rostislav Švácha, it is one of the most significant examples of the Brussels style in Czech architecture of the 1960s. The heritage protection of the station has been fought over for many years and even today it is not clear how its story will continue. Read more by architectural historian Martin Strakoš from the National Heritage Institute.