V originále
I was inspired by Felicitas D. Goodman´s and Nana Nauwald´s research, in which the authors claim that the body positions of the prehistoric statues are not a form of art, but rather a kind of instruction on how to enter an expanded state of consciousness, a trance, through the depicted body positions. I decided to explore this assumption in the form of two weeks of artistic research, in which I worked with the chosen environment and clothing in addition to the postures themselves. I created contrasting situations: the positions from the prehistoric plastics were performed in the alienated environment of everyday life, dressed in ball gowns. The juxtaposition was thus threefold: the mundane versus the sacred, archaic history versus today, the luxurious versus the precarized aspects of the everyday.
Česky
Inspiroval mě výzkum Felicitas D. Goodman a Nany Nauwald, v němž autorky tvrdí, že polohy těla na pravěkých sochách nejsou uměleckou formou, ale spíše jakýmsi návodem, jak se prostřednictvím zobrazených poloh těla dostat do rozšířeného stavu vědomí, do transu. Rozhodla jsem se tento předpoklad prozkoumat formou dvou týdenního uměleckého výzkumu, v němž jsem kromě samotných poloh pracovala i se specificky zvoleným prostředím a oblečením. Vytvořila jsem kontrastní situace: pozice z prehistorické plastiky jsem performovala v odcizeném prostředí každodenního života, oblečená do plesových šatů. Srovnání tak bylo trojí: všední versus posvátné, archaická historie versus dnešek, luxusní versus prekarizované aspekty každodennosti.