V originále
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)
Česky
Text opory je členěn do logických celků – nejprve se věnuje kapitolám (složkám scé-nářů), které jsou v zásadě společné pro všechny druhy médií. Vysvětluje základní pojmo-sloví, dotkne se i práce dramaturga, coby klíčového spolutvůrce výsledné verze scénáře. Další kapitoly nastíní rozdíly při psaní scénářů pro rozhlas, televizi a film. Další druhy textů, které spadají do kompetencí scenáristů, jsou předmětem posledních částí tohoto stu-dijního textu. Pro přehlednost studijního textu přistoupíme k rozdělení oblasti na dokumentární a hrané žánry, přičemž se má za samozřejmé, že se mohou kombinovat. Pod dokumentární žánry řadím i tvary žurnalistické (reportáž, anketu, rozhovor, portrét atp.). První část stu-dijní opory se věnuje zákonitostem společným pro všechny skupiny, druhá část tohoto textu se soustředí na hranou tvorbu. • Formy a formáty scénářů – scenáristické normy, zvyky, softwary • Scénáře dokumentárních a hraných formátů v rozhlase, televizi a ve filmu – speci-fika a ukázky • Od nápadu k tématu, od tématu k námětu, pre-writing fáze, logline, outline, bodový scénář, treatment • 2 přístupy (dramatická postava vs příběh) • Vyprávěcí struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika aj.) • Dramaturgie – vedení pozornosti diváků • Další scenáristické texty: anotace, synopse, explikace (pitching)