2025
Prejudices and Stereotypes in Health Communication
SKALNÁ, Markéta; Lucia DROTÁROVÁ; Eriksson HENRIK and Costa CARLOS CASIMIROBasic information
Original name
Prejudices and Stereotypes in Health Communication
Name in Czech
Předsudky a stereotypy ve zdravotnické komunikaci
Name (in English)
Prejudices and Stereotypes in Health Communication
Authors
SKALNÁ, Markéta; Lucia DROTÁROVÁ; Eriksson HENRIK and Costa CARLOS CASIMIRO
Edition
SEMMELWEIS MEDICAL LINGUISTICS CONFERENCE 2025, 2025
Other information
Type of outcome
Presentations at conferences
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Keywords (in Czech)
Předsudky, stereotypy, komunikace, ošetřovatelství
Keywords in English
Prejudices, stereotypes, communication, care
Tags
International impact
Links
2023-1-SE01-KA220-HED-000155990, research and development project.
Changed: 28/5/2025 11:52, Mgr. Markéta Skalná, Ph.D.
In the original language
Paper focuses on the role of biases in health communication, their impact on the healing process and ways to eliminate them. The concept of "normality" is shaped by cultural, social and institutional factors. As part of the Breaking Fences project, which aims to raise awareness of prejudice through educational programmes for students and healthcare staff, pilot research has been carried out into patients' prejudices towards young healthcare and social care staff. The need for health professionals to self-reflect, validate their own impressions and respect individual patient preferences may contribute to the development of more effective and empathetic health communication.
In Czech
Příspěvek se zaměřuje na roli předsudků v komunikaci o zdraví, jejich dopad na léčebný proces a způsoby jejich odstranění. Pojem „normálnost“ je utvářen kulturními, sociálními a institucionálními faktory. V rámci projektu Breaking Fences, jehož cílem je zvýšit povědomí o předsudcích prostřednictvím vzdělávacích programů pro studenty a zdravotnický personál, byl proveden pilotní výzkum předsudků pacientů vůči mladému zdravotnickému a sociálnímu personálu. Potřeba sebereflexe zdravotníků, ověřování vlastních dojmů a respektování individuálních preferencí pacientů může přispět k rozvoji účinnější a empatičtější komunikace v oblasti zdravotnictví.