Information System SU

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2023

    1. ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ, Yveta ODSTRČILÍKOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Jan VIKTORIN, Kristína PAPAJOVÁ, Petra VOLNÁ, Kristína TKÁČOVÁ, Terézia HARČARÍKOVÁ, Ľudmila MAJERNÍKOVÁ, Andrea OBROČNÍKOVÁ, Hana RYŠLAVÁ, Zuzana PALOUNKOVÁ, Helena ŘÍHOVÁ, Markéta HEINZOVÁ, Beata ZAJĘCKA, Daniel TOPINKA, Jakub JANAS, Alexandra HONOVÁ, Aida URREA-MONCLÚS and M. Àngels BALSELLS BAILÓN. CURRENT QUESTIONS OF SPECIAL EDUCATION : PARENTAL RESILIENCE AND SUPPORT IN RAISING CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2023, 158 pp. ISBN 978-80-7510-567-7.
    2. JANKŮ, Kateřina, Agnieszka SMROKOWSKA-REICHMANN, Ramona RIBES CASTELLS, María JOSÉ CID RODRIGUEZ, Eduardo BLANCO, Eva JANKŮ, Jarmila PIPEKOVÁ and Jan VIKTORIN. Implementation of Snoezelen - MSE in the Czech republic, Poland and Catalonia. Opava: Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, 2023, 298 pp. 1. ISBN 978-80-7510-560-8.
    3. ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ, Jarmila PIPEKOVÁ and Jan VIKTORIN. Selected Aspects of Elementary Schools' Approaches to the Primary Prevention of Pupils' Risky Behavior. Online. In IATED. INTED2023 Proceedings 17th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 6-8 March, 2023. Valencia, Spain: IATED, 2023, p. 1651-1657. ISBN 978-84-09-49026-4. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2023.0464.
    4. ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ, Jarmila PIPEKOVÁ and Jan VIKTORIN. Selected Aspects of Elementary Schools' Approaches to the Primary Prevention of Pupils' Risky Behavior. In INTED2023: 17th annual International Technology, Education and Development Conference. 2023.
    5. VIKTORIN, Jan. Specific learning disabilities. Online. In Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. 1. edition. Missouri: Elsevier, 2023. ISBN 978-0-12-809324-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1016/B978-0-323-96023-6.00066-X.
    6. PIPEKOVÁ, Jarmila and Jan VIKTORIN. The point of an intact sibling in the family of an individual with Down syndrome. Online. In Zezulková, E., Janků, K. (eds.). Current Questions of Special Education: Parental Resilience and Support in Raising Children with Special Needs. 1. vydání. Opava: Silesian University, 2023, p. 15-32. ISBN 978-80-7510-567-7.

    2022

    1. VIKTORIN, Jan. Downův syndrom: Distanční studijní text (Down syndrome: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 101 pp.
    2. VIKTORIN, Jan. Kreativita u dětí a žáků s dyslexií (Creativity in Children and Students with Dyslexia). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, vol. 11, No 1, p. 89-101. ISSN 2585-7363.
    3. VIKTORIN, Jan. Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení: Distanční studijní text (Counseling and intervention for pupils with specific learning disabilities: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 118 pp.
    4. PIPEKOVÁ, Jarmila and Jan VIKTORIN. Postavení intaktního sourozence v rodině s jedincem s Downovým syndromem. In Proměny rodiny XI. Výzvy 21. století pro pomáhající profese. 2022.
    5. PIPEKOVÁ, Jarmila and Jan VIKTORIN. Psychopedie: Distanční studijní text (Psychopedia: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 97 pp.
    6. FAJMONOVÁ, Tereza and Jan VIKTORIN. Pupils' View on Socio-Pathological Phenomena. Social Pathology and Prevention. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2022, vol. 8, No 1, p. 31-55. ISSN 2464-5877.
    7. VIKTORIN, Jan. Reedukace specifických poruch učení: Distanční studijní text (Reeducation of specific learning disabilities: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 112 pp.
    8. VIKTORIN, Jan. Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities. Multidisciplinary Journal of School Education. Krakow: Jesuit University Ignatianum in Krakow, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2022, vol. 11, No 1, p. 171-188. ISSN 2543-7585.
    9. VIKTORIN, Jan. Speciálněpedagogická diagnostika: Distanční studijní text (Special pedagogical diagnostics: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 113 pp.

    2021

    1. VIKTORIN, Jan. Approach to the Development of Perception-motor Functions in Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools. In VIIIth International Conference Word in Education: Good Practices and Challenges Regarding the Fostering of Resilience in Schools. 2021.
    2. VIKTORIN, Jan. Creativity in Children and Pupils With Dyslexia. Multidisciplinary Journal of School Education. Krakow: Jesuit University Ignatianum in Krakow, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2021, vol. 10, No 2, p. 15-34. ISSN 2543-7585.
    3. VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením (Inclusive education and special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities). 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2021, 172 pp. ISBN 978-80-7510-489-2.
    4. VIKTORIN, Jan. Metodologie speciálněpedagogického výzkumu: Distanční studijní text (Methodology of special educational research: Distance study text). 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021, 139 pp.
    5. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením (Perceptual-Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 1, p. 41-53. ISSN 2585-7363.
    6. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Podpůrná opatření uplatňovaná při vzdělávání žáků s odlišným kulturním prostředím a jinými životními podmínkami ve školách hlavního vzdělávacího proudu (Supportive Measures Applied in Education of Pupils with Different Cultural Environment and Other Living Conditions in Mainstream Schools). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 1, p. 77-99. ISSN 2585-7363.
    7. PIPEKOVÁ, Jarmila and Jan VIKTORIN. Positive Impact of the Snoezelen Concept on Children and Pupils with Health Disabilities. Social Pathology and Prevention. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2021, vol. 7, No 1, p. 11-33. ISSN 2464-5877.
    8. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Postoje pedagogů k inkluzivnímu vzdělávání žáků s chronickým onemocněním (Teachers‘ Attitudes towards Inclusive Education of Pupils with Chronic Diseases). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 2, p. 66-86. ISSN 2585-7363.
    9. DOSTALOVÁ, Eva, Lucie LOOSOVÁ and Jan VIKTORIN. Přístup učitelů české základní školy k rozvoji zrakové a sluchové percepce žáků s lehkým mentálním postižením (Czech Primary School Teachers’ Attitudes towards Development of Visual and Auditory Perception of Pupils with Mild Intellectual Disabilities). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 1, p. 54-67. ISSN 2585-7363.
    10. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení (Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 2, p. 53-65. ISSN 2585-7363.

    2020

    1. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. František Bakule – jeden z hlavních představitelů somatopedie v České republice (František Bakule – One of the Main Representatives of Somatopaedia in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, vol. 9, No 2, p. 138-151. ISSN 2585-7363.
    2. LOOSOVÁ, Lucie and Jan VIKTORIN. Perceptual Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities. Multidisciplinary Journal of School Education. Krakow: Jesuit University Ignatianum in Krakow, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2020, vol. 9, No 2, p. 79-95. ISSN 2543-7585.
    3. VIKTORIN, Jan. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách (Approach to the Development of Perception-motor Functions in Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools). 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2020, 137 pp. ISBN 978-80-7510-424-3.
    4. VIKTORIN, Jan. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách (Approach to the Development of Perception-motor Functions in Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools). Online. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2020, 137 pp. ISBN 978-80-7510-425-0.
    5. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu (Approaches and Strategies in the Education of Pupils with Specific Learning Disabilities in Mainstream Primary Schools). 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2020, 106 pp. ISBN 978-80-7510-422-9.
    6. DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu (Approaches and Strategies in the Education of Pupils with Specific Learning Disabilities in Mainstream Primary Schools). Online. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2020, 106 pp. ISBN 978-80-7510-423-6.
    7. VIKTORIN, Jan. Snoezelen in Theory, Practice and Research. Social Pathology and Prevention. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2020, vol. 6, No 2, p. 57-58. ISSN 2464-5877.
    8. LOOSOVÁ, Lucie and Jan VIKTORIN. Teachers’ Awareness of the Development of Perceptual Motor Functions in Pupils with Mild Intellectual Disabilities at a Primary School in the Czech Republic. Multidisciplinary Journal of School Education. Krakow: Jesuit University Ignatianum in Krakow, Abat Oliba CEU University in Barcelona, 2020, vol. 9, No 2, p. 97-119. ISSN 2543-7585.
    9. VIKTORIN, Jan. The Reading Process and Its Regularities in the Education of Pupils with Dyslexia. In VIIth International Conference Word in Education: Good Word, Bad Word, No Word. 2020.
    10. DOSTALOVÁ, Eva, Soňa PAPŠOVÁ and Jan VIKTORIN. Využitie metód a princípov v neformálnom vzdelávaní žiakov s odlišnými životnými a kultúrnymi podmienkami na Slovensku (Relationship of the Intact Individual to his (her) Sibling with Down Syndrome). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, vol. 9, No 2, p. 39-57. ISSN 2585-7363.
    11. DOSTALOVÁ, Eva, Anna KRATOCHVÍLOVÁ and Jan VIKTORIN. Vztah intaktního jedince k jeho sourozenci s Downovým syndromem (Relationship of the Intact Individual to his (her) Sibling with Down Syndrome). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2020, vol. 9, No 2, p. 98-112. ISSN 2585-7363.

    2019

    1. VIKTORIN, Jan. Cena děkana PdF MU za významný tvůrčí čin (Dean's Award of the FE MU for Significant Creative Activity). 2019.
    2. DOLEŽALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Jan Chlup – jeden z hlavních představitelů somatopedie v České republice (Jan Chlup – One of the Main Representatives of Somatopaedia in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 2, p. 152-166. ISSN 2585-7363.
    3. DOLEŽALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Názory české veřejnosti na inkluzivní vzdělávání žáků s chronickým onemocněním (The Views of the Czech Public on Inclusive Education of Students with Chronic diseases). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 2, p. 65-78. ISSN 2585-7363.
    4. VIKTORIN, Jan and Monika WINKLEROVÁ. Názory rodičů na využívání počítačových her a aplikací u žáků s poruchou autistického spektra v České republice (Parent's Views on the Use of Computer Games and Applications in Students with Autism Spectrum Disorder in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 1, p. 88-103. ISSN 2585-7363.
    5. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ, Jan VIKTORIN and Marie VÍTKOVÁ. Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa (Extension of the School Counseling Center with the Position of School Special Educator and School Psychologist). Online Journal of Primary and Preschool Education. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019, vol. 3, No 1, p. 1-8. ISSN 2533-7106. Available from: https://dx.doi.org/10.21062/ujep/326.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/1.
    6. DOLEŽALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Rudolf Jedlička – jeden z hlavních představitelů somatopedie v České republice (Rudolf Jedlička – One of the Most Important Representatives of Somatopaedia in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2019, vol. 8, No 1, p. 124-140. ISSN 2585-7363.
    7. VIKTORIN, Jan. Úkoly školního speciálního pedagoga v inkluzivní škole (The tasks of School Special Educator at Inclusive School). In Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J., Vítková, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 31-43. ISBN 978-80-210-9310-2.

    2018

    1. FIALOVÁ, Ilona, Simona HALVOVÁ and Jan VIKTORIN. Asistent pedagoga v kontextu inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole v České republice (Teaching Assistant in the Context of Inclusive Education of Pupils with Special Educational Needs at Primary School in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, vol. 7, No 2, p. 81-95. ISSN 2585-7363.
    2. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Diagnostický proces u jedinců s lehkým mentálním postižením (The Diagnostic Process of Individuals with Mild Intellectual Disabilities). Online. In Hutyrová, M., Růžičková, V. (eds.). Perspektivy společného vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018, p. 113-120. ISBN 978-80-244-5430-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/pdf.18.24454306.
    3. FIALOVÁ, Ilona and Jan VIKTORIN. František Kábele – jeden z hlavních představitelů somatopedie a logopedie v České republice (František Kábele – One of the Main Representatives of Somatopaedia and Speech Therapy in the Czech Republic). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, vol. 7, No 2, p. 111-126. ISSN 2585-7363.
    4. VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt (Inclusive Education of Pupils with Mild Intellectual Disabilities at Primary Schools: Research Project). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 171 pp. ISBN 978-80-210-9076-7.
    5. VIKTORIN, Jan and Marie VÍTKOVÁ. Pracovníci školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v Jihomoravském kraji (Staff of School Counselling Center in Inclusive Environment of Mainstream Schools in the South-Moravian Region). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2018, vol. 7, No 1, p. 24-47. ISSN 2585-7363.
    6. VIKTORIN, Jan. Teacher Assistant in the Inclusive School Environment. The Educational Review, USA. New York: Hill Publishing Group Inc., 2018, vol. 2, No 6, p. 320-329. ISSN 2575-7938. Available from: https://dx.doi.org/10.26855/er.2018.06.001.

    2017

    1. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Analýza a komparace podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Německu a České republice. In V. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2017.
    2. VIKTORIN, Jan. Analýza podpůrných opatření u žáků s lehkým mentálním postižením v inkluzivním prostředí základních škol. In Speciální a inkluzivní pedagogika, XI. ročník konference studentů doktorského studijního programu Speciální pedagogika. 2017.
    3. VIKTORIN, Jan. Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základních škol v Jihomoravském kraji (Support Measures for Pupils with Special Educational Needs in the Inclusive Environment of Primary Schools in the South Moravian Region). In Horáková, R., Vítková, M. et al. Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 171-189. ISBN 978-80-210-8915-0.
    4. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Spolupráce pediatrů a poradenských zařízení při diagnostickém procesu mentálního postižení v raném věku (The Cooperation of Pediatricians and Counselling Facilities in the Diagnostic of Intellectual Disability at an Early Age). In Hutyrová, M., Růžičková, V. (eds.). Koheze speciální pedagogiky v současnosti. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017, p. 135-146. ISBN 978-80-244-5256-2.
    5. VIKTORIN, Jan. The Activity of Staff of the School Counseling Centre in Inclusive Environment of Mainstream Schools. In 9th International Conference for Theory and Practice in Education. 2017.
    6. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Úroveň kreativity u jedinců s dyslexií (The Level of Creativity in Individuals with Dyslexia). In Vrubel, M. a kol. Speciální a inkluzivní vzdělávání - přehledové studie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 47-60. ISBN 978-80-210-8894-8.

    2016

    1. VIKTORIN, Jan and Martin VRUBEL. Asistent pedagoga v inkluzivním prostředí školy (Assistant Teacher in Inclusive School Environment). In Vrubel, M. a kol. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 7-20. ISBN 978-80-210-8468-1.
    2. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. In IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2016.
    3. VIKTORIN, Jan. Využití mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví pro děti a mládež ve speciální pedagogice (Using the International Classification of Functioning. Disability and Health for Children and Youth in Special Education). In Bočková, B., Vítková, M. et al. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 71-77. ISBN 978-80-210-8508-4.

    2015

    1. ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu (Support Measures for Pupils with Special Educational Needs in Mainstream School). In Vrubel, M. a kol. Speciální a inkluzivní vzdělávání v přehledových studiích. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 19-29. ISBN 978-80-210-8107-9.
Display details
Displayed: 8/5/2024 09:38