ARTAVTBK35 Introduction to Film Criticism and Film Analysis II

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.

Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.

Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Syllabus (in Czech)
  • 1.–2. ideologická analýza
  • 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby)
  • 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
  • 7.–8. analýza divácké recepce
  • 9.–10. analýza televize
  • 11.–12. analýza experimentální kinematografie
  • 13. opakování
Literature
    required literature
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
    recommended literature
  • LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
Teaching methods (in Czech)
teoretická příprava, analýza
Assessment methods (in Czech)
ročníková seminární práce – písemná prezentace
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 4p+4s/sem.
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTAVTBK35