FPF:ARTAVTBP21 Základy oboru dokumentární tvo - Informace o předmětu
ARTAVTBP21 Základy oboru dokumentární tvorba
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Kristína Pupáková (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící) - Garance
- MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh
- Po 14:45–15:30 D2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit posluchače se základy tvorby dokumentu. Pokusíme se o definici a specifikaci výrazových prostředků a možností filmové řeči dokumentárního díla a o vymezení hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film). Poukážeme na rozdíly filmové řeči publicistiky a dokumentu. Zaměříme se i na práci se zdroji a s respondentem. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku dokumentárního díla – s klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla a také s metodami realizace, s jejich možnostmi a limity. Součástí semináře budou projekce ukázek z děl uznávaných dokumentaristů, na kterých se budeme snažit nejen demonstrovat netradiční přístupy k tématu, ale i vývoj dokumentární tvorby, tvůrčí dokumentaristické postupy, vztah dokumentu a dobového kontextu či investigaci v rámci dokumentárního žánru.
- Osnova
- 1. Úvod do dokumentárního filmu, definice pojmu, etika
- 2. Pozorovat/rekostruovat, vertov vs. Flaherty
- 3. Poezie versus sociální dokument, ivens vs. Vigo
- 4. Podoby zvukového dokumentu, užití komentáře, lehovec
- 5. Free cinema, kouzlo synchronního zvuku. Wiseman
- 6. Příběh v dokumentárním filmu, situace, tříaktová struktura
- 7. Portrét vs. Medailon
- 8. Vědecký film, painlevé 9. Režisér jako postava v dokumentárním filmu
- 10. Found – footage, práce s archívním materiálem
- 11. Sportovní film
- 12. Specifické podoby dokumentu – performativní modus
- 13. Dokumentaristická etika
- Literatura
- povinná literatura
- Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
- ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. info
- doporučená literatura
- MAGÁL, S. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. Bratislava: VŠMU, 1990.
- ŠPÁTA, J. Perspektivy dokumentárního filmu a jeho výuky na přelomu století. Profesorská přednáška. 2001.
- FLAHERTY, R. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. Praha, 1969. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení, analýza
- Metody hodnocení
- odevzdání písemné analýzy vybraného snímku
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP21