ARTAVTBP21 Základy oboru dokumentární tvorba

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 9:45–10:30 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP21/A: Út 10:35–11:20 D1, K. Pupáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače se základy tvorby dokumentu. Pokusíme se o definici a specifikaci výrazových prostředků a možností filmové řeči dokumentárního díla a o vymezení hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film). Poukážeme na rozdíly filmové řeči publicistiky a dokumentu. Zaměříme se i na práci se zdroji a s respondentem. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku dokumentárního díla – s klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla a také s metodami realizace, s jejich možnostmi a limity. Součástí semináře budou projekce ukázek z děl uznávaných dokumentaristů, na kterých se budeme snažit nejen demonstrovat netradiční přístupy k tématu, ale i vývoj dokumentární tvorby, tvůrčí dokumentaristické postupy, vztah dokumentu a dobového kontextu či investigaci v rámci dokumentárního žánru.
Osnova
  • 1. Úvod do dokumentárního filmu, definice pojmu, etika
  • 2. Pozorovat/rekostruovat, vertov vs. Flaherty
  • 3. Poezie versus sociální dokument, ivens vs. Vigo
  • 4. Podoby zvukového dokumentu, užití komentáře, lehovec
  • 5. Free cinema, kouzlo synchronního zvuku. Wiseman
  • 6. Příběh v dokumentárním filmu, situace, tříaktová struktura
  • 7. Portrét vs. Medailon
  • 8. Vědecký film, painlevé 9. Režisér jako postava v dokumentárním filmu
  • 10. Found – footage, práce s archívním materiálem
  • 11. Sportovní film
  • 12. Specifické podoby dokumentu – performativní modus
  • 13. Dokumentaristická etika
Literatura
    povinná literatura
  • Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
  • ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. info
    doporučená literatura
  • MAGÁL, S. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. Bratislava: VŠMU, 1990.
  • ŠPÁTA, J. Perspektivy dokumentárního filmu a jeho výuky na přelomu století. Profesorská přednáška. 2001.
  • FLAHERTY, R. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. Praha, 1969. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, analýza
Metody hodnocení
odevzdání písemné analýzy vybraného snímku
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.