ARTAVTBP39 Technique and technology in traditional and new media

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Arnošt Holan (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Arnošt Holan (seminar tutor)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable
Mon 7. 10. 14:45–17:10 ATEL, Mon 4. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 25. 11. 14:45–17:10 ATEL, Mon 9. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTAVTBP39/A: Mon 7. 10. 17:15–19:40 ATEL, Mon 4. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 25. 11. 17:15–19:40 ATEL, Mon 9. 12. 17:15–19:40 ATEL, M. Horsáková
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vědecké objevy k vzniku filmu
  • 2. Vznik fotografie
  • 3. Kinematograf bratří Lumièrů
  • 4. Vznik zvukového filmu
  • 5. Vznik barevného filmu
  • 6. Vznik televize a televizního vysílání
  • 7. Filmové kamery
  • 8. Záznamová média
  • 9. Promítací technika
  • 10. Filmová laboratoř
  • 11. Digitální média
  • 12. Moderní příslušenství a konektivita
  • 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literature
    required literature
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.

  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.

  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.

  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983. info
    recommended literature
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn - New York: Wallflower Press, 2005. info
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. info
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.

  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.

  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.

  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha, 1981. info
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.

  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.

  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.

  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007. info
Teaching methods
lectures, seminars, class discussion, group projects, homework
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTAVTBP39