ARTAVTBP46 Screenplay workshop

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Rudolf Merkner (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Irena Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable of Seminar Groups
ARTAVTBP46/A: Mon 2. 10. 8:55–13:50 KINO, Tue 3. 10. 8:55–13:50 KINO, Mon 11. 12. 8:55–13:50 KINO, Tue 12. 12. 8:55–13:50 KINO, R. Merkner
Prerequisites (in Czech)
FORMA ( P )
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Deník – scenáristický nástroj. První zápisy soukromé. Zadání fotoscénáře – povinná rekvizita + téma.
  • 2. Vyprávění obrazem – vizualizace neviditelného. Velikosti záběrů. Mizanscéna.
  • 3. Deník – přidání zápisů pro posluchače (rozdíl ve výběru situací i v jazyce zápisů). Etuda – telefonní dialog – půjčení chaty.
  • 4. Tvorba bodů zlomu. Konflikt (stupňování).
  • 5. Deník – ke stávajícím zápisům přidáme další zápis – očima blízké postavy (jak to vidí druhá osoba) - trénink empatie.
  • 6. Dramatický dialog. Rozdíl mezi odposlechnutým rozhovorem a filmovým dialogem. Studentské etudy – prezentace před kolegy.
  • 7. Základní prvky dramatizace – základní dramatické situace.
  • 8. Etuda – dofabulování rozhlasové hry (poslech expozice – definové postavy a základní dramatická situace).
  • 9. Deník – s odstupem času hledání opakujících se témat. Náměty fotoscénářů – prezentace před kolegy (nácvik pitchingu).
  • 10. Zákonitosti psaní krátkého filmu – doporučení (P. Jech).
  • 11. Treatment; synopse (dlouhá i krátká); autorská explikace – prakticky.
  • 12. Fotoscénáře – prezentace na závěrečné hodině; dramaturgický rozhovor.
  • 13. Závěrečné opakování a shrnutí.
Literature
    required literature
  • ARONSONOVÁ, L., Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishing, 2007. info
    recommended literature
  • FLEISCHER, J., To by mohl být film. Praha – Zlín: AMU – Archa, 2009.
  • JECH, P., ANGIOLILLO, M., The Seven Minute Screenplay. Praha: FAMU, 2009.
  • MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.
  • MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.
  • Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Nakladatelství AMU a JSAF, Praha, 2010. info
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
    not specified
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
Teaching methods
seminars, analysis, class discussion, homework
Assessment methods (in Czech)
konkrétní scenáristická cvičení k ověření zvládnutí scenáristického softwaru
Scénář a fotoscénář (vyprávění obrazem) na zadané téma, odevzdání scénářů, cvičení a etud.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTAVTBP46