ARTAVTBP50 Mass communication

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Michal Novotný (lecturer)
Mgr. Bc. Michal Novotný (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Timetable
each even Thursday 16:25–18:00 M7
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTAVTBP50/A: each even Thursday 18:05–19:40 M7, M. Novotný
Prerequisites (in Czech)
FORMA ( P )
nejsou definovány
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
  • 2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
  • 3. Typologie médií – tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
  • 4. Typologie médií – elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
  • 5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
  • 6.–7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus
  • 8. Bulvár a bulvarizace – vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
  • 9. Charakteristika online komunikace – komunikace na webu, základní typologie služeb
  • 10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
  • 11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
  • 12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook
  • 13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
  • KOL. AUTORŮ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
  • URBAN, L., DUBSKÝ, J., MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. info
    recommended literature
  • BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
  • BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
  • HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
  • KONČELÍK, J. – VEČEŘA, P. – ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
Teaching methods
lectures, seminars, class discussion, presentations, homework
Assessment methods (in Czech)
Účast na seminářích (75 %)
Zápočtová prezentace
Zápočtový test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTAVTBP50