FPF:ARTAVTBP50 Mass communication - Course Information
ARTAVTBP50 Mass communication
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Bc. Michal Novotný (lecturer)
Mgr. Bc. Michal Novotný (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Timetable
- Thu 13:05–13:50 H8
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
nejsou definovány - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí. Seznámí je se základními teoretickými pojmy a moderními trendy, nabyté teoretické znalosti si následně ověří v praxi.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základní pojmy – charakteristika, typologie masové komunikace
- 2. Masa a další pojmy, základní modely, schémata v toku informací
- 3. Typologie médií – tištěná média (význam knihy, tištěná periodika – pozitiva a negativa novin a časopisů)
- 4. Typologie médií – elektronická média (film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, další média; charakt., klady a zápory)
- 5. Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost
- 6.–7. Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus
- 8. Bulvár a bulvarizace – vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
- 9. Charakteristika online komunikace – komunikace na webu, základní typologie služeb
- 10. Webové prohlížeče, média a marketing na webu, webové utility a nástroje
- 11. Základní typologie a funkcionalita sociálních sítí
- 12. Nejoblíbenější sítě, fenomén Facebook
- 13. Nové trendy v sociálních sítích, Instant Messaging; výběr a využití sociální sítě ve zpravodajství
- Literature
- required literature
- BEDNÁŘ, V. Internetová publicistika. Praha: Grada, 2011.
- KOL. AUTORŮ. Žurnalistika v informační společnosti: digitalizace a internetizace žurnalistiky. Proměny a perspektivy žurnalistiky v epoše digitálních médií teoreticky i prakticky. Praha: Univerzita Karlova, 2009.
- MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. info
- URBAN, L., DUBSKÝ, J., MURDZA, K. Masová komunikace a veřejné mínění. Praha: Grada, 2011. info
- recommended literature
- BEDNÁŘ, V. Marketing na sociálních sítích. Brno: Computer Press, 2011.
- BEDNAŘÍK, P. – JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011.
- HOCHELOVÁ, V. Slovník novinárskej teórie a praxe. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2000. Kol. aut. 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
- KONČELÍK, J. – VEČEŘA, P. – ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. Praha: Portál, 2010.
- Teaching methods
- lectures, seminars, class discussion, presentations, homework
- Assessment methods (in Czech)
- Účast na seminářích (75 %)
Zápočtová prezentace
Zápočtový test - Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTAVTBP50