ARTAVTBP57 Possibilities of interpretation of a art work

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (lecturer)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednášky budou orientovány spíše teoreticky: budou postupně představeny základní možnosti, jak k literárnímu dílu přistupovat. A to ve třech elementárních skupinách: na úrovni teorie bude poukázáno na to, jaké jsou výhody a nebezpečí akcentace jednoho ze tří členů literární komunikace (autor-dílo-čtenář). V oblasti historické budou přednášky problematizovat především suverenitu, se kterou jaksi samozřejmě členíme literární vývoj tak, jako by šlo o cosi imanentního, nikoli o analýzy vložené do tohoto vývoje ex-post, a to s důrazem na vývoj v posledním století a především v souvislosti s rozpaky, které jsou patrné v historických analýzách „současnosti“ poezie. Na úrovni kritické bude poukázáno na to, jaké kritické typy se dnes v literárním životě prosazují a jak vlastně básnický text interpretují, jaká jsou omezení toho kterého typu. Toto vše bude samozřejmě neustále ozkušováno na praktickém poli – totiž nezmizí ze zřetele otázka, jak se takto nabyté informace mohou zúročit, případně už zúročují ve způsobu práce s básněmi v televizním a obecně audiovizuálním prostředí.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kdo co je umění.
  • 2. Otázka estetické funkce.
  • 3. Dílo jako text.
  • 4. Autor a jeho zaměření.
  • 5. Dílo jako struktura, dílo jako otevřený systém.
  • 6. „Čtenář“ a jeho práva a povinnosti.
  • 7. Otázka ceny uměleckého díla.
  • 8. Umělecký provoz.
  • 9. Literární život a jeho specifika včera a dnes.
  • 10. Kritické „čtení“ uměleckých děl.
  • 11. Intepretace a použití.
  • 12. K otázce nadinterpretace.
  • 13. Má interpretace hranice?
Literature
    required literature
  • ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha, Karolinum, 2005. info
  • FRIEDRICH, H. Struktura moderní lyriky. Brno: Host 2005.
  • ČERVENKA, M. – JANKOVIČ, M. – KUBÍNOVÁ, M. – LANGEROVÁ, M. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Praha: Torst 2002.
  • KOŤÁTKO, P. Interpretace a subjektivita. Praha: Filosofia 2006.
  • OSOLSOBĚ, I. Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Brno: Host 2002.
    recommended literature
  • BLAŽÍČEK, P. Kritika a interpretace. Praha: Triáda 2002.
  • ECO, U. Dějiny krásy. Praha, 2005. info
  • ECO, U. O literatuře. Praha: Argo 2004.
  • ECO, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006. info
  • FRYE, N. Anatomie kritiky. Brno, 2003. info
Teaching methods
lectures, seminars, analysis, class discussion, group projects, presentations, homework
Assessment methods (in Czech)
ústní, obrazová prezentace (referát, ppt)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTAVTBP57