ARTHDBP031 Script editing seminar I

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Prerequisites (in Czech)
FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Praktické seznámení s dramaturgií – s primárními elementy, strukturou a pravidly stavby filmového díla, včetně dramaturgicko-stavebních specifik jednotlivých filmových žánrů, a srovnání typových vymezení příběhu, jak je praktikují zejména americká a evropské kinematografie. Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným vnímáním nejen audiovizuálního díla, ale také světa. Cílem v daných semestrech je osvojení základních metodických postupů a nástrojů, vhodných k analýze vznikajícího i „hotového“ scénáře, odhadovat a kultivovat jejich potenciál, téma, tvar a styl, tedy rozvíjet schopnosti dramaturgického úsudku. Jednou z metod bude rovněž intenzivní rozbor školních i profesionálních scénářů, vznikajících i realizovaných, s následnou konfrontací s filmem. Na konkrétních příkladech se budou studenti učit také řešit dílčí scenáristické a dramaturgické problémy, jakými jsou vyprávění obrazem, význam střihu, charakteristika figur, charakterotvorný dialog, problematika expozice figur a prostředí. Smyslem je rovněž představit studentům specifika psaní pro filmový obraz, základy dramatického vyprávění a aplikovanou dramaturgii, tedy seznámení se základními dramaturgickými pojmy (charakter, konflikt, struktury příběhu klasické i novodobé, filmové žánry, nové postupy vyprávění apod.) a jejich předvedení a výklad na konkrétních ukázkách z filmů. Tato znalost dovolí studentům nejen hlouběji chápat filmový scénář, ale i pojmenovat jeho případné chyby a navrhovat řešení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Idea a zacílení příběhu
  • 2. Dramatická struktura
  • 3. Filmová postava a její typy
  • 4. Dialogy a vizuální gramatikav 5. Dynamika vyprávění a tempo
  • 6. Námět, synopse a treatment
  • 7. Outline a scénosled
  • 8. Práce na scénáři a se scénářem
  • 9. Typy filmů a cílové divácké skupiny
  • 10. Filmové žánry
  • 11. Adaptace
  • 12. Dramaturgický rozbor filmového díla
  • 13. Smysl a poslání filmové a televizní dramaturgie
Literature
    required literature
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
    recommended literature
  • FOSTER, T., C. Jak číst film. Brno: Host, 2017.
  • BOORSTIN, J. Tajemství filmové řeči. Praha: Universum, 1989.
  • NOVOTNÝ, D, J. Budování příběhu. Praha: Karolinum, 2007.
  • MATHAUSOVÁ, M. 12 pádů scenáristiky. Praha: FAMU, 1990.
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
Teaching methods (in Czech)
teoretická příprava, filmové ukázky, analýza
Assessment methods (in Czech)
analýza zadaného scénáře – minimálně 3 normativní strany textu
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTHDBP031