ARTHDBP034 Production basics

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vladimír Mráz (lecturer)
Mgr. Vladimír Mráz (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Vladimír Mráz
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal
Prerequisites (in Czech)
FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit studenty s praktickými postupy při výrobě krátkometrážního audiovizuálního díla, seznámit posluchače o obecných pojmech v zákonodárství v této oblasti, s oblastmi přípravy a výroby AVD včetně multimediální tvorby, o povinnostech výrobního štábu, o technologii televizní výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při výrobě AVD. Úvod do autorského práva – základní orientace v problematice autorského práva.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“ Autor a ostatní účastníci autorskoprávních vztahů, vznik a zánik aut. práva, vymáhání práv, osobnostní práva, majetková práva, užití a šíření, licenční smlouvy – typy, kolektivní správci
  • 2. Oblasti televizní výroby (Hraný film, Dokumentární film, Animovaný film, Multimediální tvorba, Živé přenosy, studiová výroba, zpravodajství)
  • 3. Vývoj projektu a jeho uplatnění, cílová skupina – producentská příprava, producentský záměr – rozvaha – výběr látky, 4. Literární příprava – vývoj scénáře, průzkum realizace (Podnikatelský plán, analýza SWOT)
  • 5. Financování výroby – fondy – koprodukce – předprodej – investor
  • 6. Význam jednotlivých profesí ve filmu a televizi
  • 7. Marketing a komunikace ve fázích příprav a výroby
  • 8. Výroba – přípravné práce, výrobce – producent – výkonná produkce, autorské smlouvy s hlavními autory – vzorové smlouvy, realizační předpoklady výroby, sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení – odměňování – pracovně právní vztahy, herecké obsazení – vzorové smlouvy, příprava technického scénáře
  • 9. Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice – denní zprávy, zákoník práce – určování směny – dodržování sociálních podmínek
  • 10. Definice pojmů v AV sféře, obecné pojmy, technické a slangové výrazy
  • 11. Šíření – distribuce – příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta (odhad), propagace, kinodistribuce, DVD a videodistribuce, kabelová televize, terestriální TV, jiné druhy šíření, merchandising
  • 12. Zahraniční distribuce, obchodní agent, podmínky šíření v zahraničí, jazykové verze podtitulky – dabing
  • 13. Opakování
Literature
    required literature
  • MRÁZ, V. Produkce. Ostrava: VŠB-TU, 2011.
  • Zákon č.273/1993 ze dne 15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a archivování audiovizuálních děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů Zákon č.121/2000 Autorské právo, Průmyslová práva
    recommended literature
  • ČERMÁKOVÁ – VLČKOVÁ, A. – SMEJKAL, V. Autorská díla v hromadných sdělovacích prostředcích. 1.vyd. Praha: Linde Praha, 2009.
  • HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. 1. vyd. Praha: Linde Praha, 2009.
  • DAVID, I. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015.
Teaching methods (in Czech)
teoretická příprava, praktická cvičení, individuální konzultace
Assessment methods (in Czech)
závěrečný test, odevzdání rozpočtu ke klauzurnímu nebo absolventskému filmu
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTHDBP034