ARTHDBP081 Mediální prezentace dějin I

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Milan Hes, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Milan Hes, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable of Seminar Groups
ARTHDBP081/A: Fri 3. 11. 8:55–15:30 D2, Fri 8. 12. 8:55–15:30 D1, Fri 15. 12. 8:55–15:30 D1, M. Hes
Prerequisites (in Czech)
FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základy teorie masové komunikace a s rolí jednotlivých druhů médií a jejich významem při prezentaci výsledků historických bádání; budou upozorněni na možnosti využití témat z oblasti moderních dějin v rámci politického marketingu a ideologického ovlivňování; na konkrétních příkladech se seznámí s výsledky práce scénáristů a autorů mediálních prezentací témat z oblasti moderních dějin a s možnostmi využití orální historie a práce s pamětníky v této oblasti. Po absolvování předmětu se budou studenti lépe orientovat v problematice masové komunikace a v možnostech mediální prezentace a popularizace historických faktů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky médii a medializace.
  • 2. Pojem historická kultura, historické vědomí, vizualita v historické kultuře.
  • 3. Vizuální gramotnost.
  • 4. Film jako historický pramen.
  • 5. Problematika medializace historických událostí ve vztahu k současnosti a její společenské důsledky.
  • 6. Medializace historie a paměť, historik jako nositel paměti.
  • 7.–8. Medializace historie v knihách, časopisech a v novinách.
  • 9.–11. Medializace historie v dokumentárním filmu.
  • 12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery.
  • 13. Závěrečné shrnutí.
Literature
    required literature
  • Jirák, J. – Köpplová, B. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha 2003.
  • McLuhan, H., M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá Fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9. info
  • STROBACH, V. Historik jako nositel paměti, dějiny a hra. Dějiny - Teorie - Kritika. 2009. info
    recommended literature
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • Berger, P. – Luckmann, T. Společenská konstrukce reality. Praha 1999.
  • Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 2019.
  • Hes, M. Traumatická paměť holocaustu: K psychologickým aspektům vzpomínání. In: Mesiarkin, A. – Daniš, M. (eds.). Historia Medicinae Slovaca V. Fenomén vojny v kontexte dejín medicíny. Bratislava 2020, s. 103–113.
  • Jareš, J. – Pýcha, Č. Jak vystavujeme soudobé dějiny. Muzeum v diskuzi. Praha 2020.
  • Jirák, J. – Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha 2000.
  • KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny. Praha, 2005. info
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny. Adolf Hitler a ti druzí. Praha, 2009. info
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 3: Politická kamera – film a stalinismus. Praha 2012.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 4: Normalizace. Praha 2014.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 5: Perestrojka/Přestavba. Praha 2016.
  • Kopal, P. (ed.). Film a dějiny 6: Potkomunismus. Praha 2017.
  • Kudláček, L. Dezinformace jako komunikační strategie bulvárního tisku. Brno 2013.
  • Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu. Praha 2017.
  • Sontagová, S. O fotografii. Praha 2002.
  • Thompson, B. Média a modernita. Praha 2004.
  • Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 2013.
  • Pinkas, J. Jak vzpomínáme na normalizaci: Obrazy normalizační minulosti ve filmu. Praha 2020
  • Watson, J. Media Communication. London 1998.
  • Wittlich, F. Fotografie – přímý svědek? Praha 2012
Teaching methods
lectures, seminars, class discussions, analysis, presentations, homework
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast ve výuce (75 %), splnění průběžně zadaných úkolů, seminární práce.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2023/ARTHDBP081