ARTKSPBP01 History of world cinema

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (lecturer)
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Timetable
Thu 10. 10. 14:45–17:10 D2, Thu 24. 10. 14:45–17:10 D2, Thu 7. 11. 14:45–17:10 D2, Thu 5. 12. 14:45–17:10 D2
  • Timetable of Seminar Groups:
ARTKSPBP01/A: Thu 10. 10. 17:15–19:40 D2, Thu 24. 10. 17:15–19:40 D2, Thu 7. 11. 17:15–19:40 D2, Thu 5. 12. 17:15–19:40 D2, T. Polenský
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Počátky kinematografie 2. Formování a vznik Hollywoodu 3. Vznik evropských národních kinematografií 4. Vznik Hollywoodu 5. Ruská montážní škola 20. let 6. Francouzský meziválečný film 7. Německý meziválečný film 8. Vývoj dokumentárního filmu 9. Evropský film v období 40. let 10. Americký válečný a poválečný film 11. Neorealismus a jeho kontext 12. Francouzská kinematografie 50. let 13. Opakování
Literature
    required literature
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha 2012.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
  • MONACO, J. Nová vlna. Praha 2001.
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
    recommended literature
  • KUPŚĆ, J. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha 1999.
  • BERGAN, R. Film. Praha 2008.
  • Kezich, T. Federico: Fellini, život a filmy. Praha 2011.
  • HLADÍKOVÁ, K. – JANDA, P. Lexikon kinematografie čínského světa. Olomouc 2018.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • BEIER, B. Kronika filmu. Praha 1995.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
  • MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
  • TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha 2005.
  • BISKIND, P. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. Praha 2012.
  • HERFURT, I. Zlatý fond světové kinematografie. Praha 1986.
  • SOVA, D. B. Zakázané filmy. 125 příběhů filmové cenzury. Praha 2005.
  • RÖWEKAMP, B. Hollywood. Brno, 2004.
  • FILIMONOV, V. P. Andrej Tarkovskij: skutečnost a sny o domově. Červený Kostelec 2018.
  • D’AGOSTINI, P. Legendární filmy. Praha 2009.
  • KALIN, J. Ingmar Bergman a jeho filmy. Praha 2007.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
písemný test, seminární práce
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP01